NULL Skriv ut sidan - Bock af Näs

Anbytarforum

Titel: Bock af Näs
Skrivet av: Michael Erenius skrivet 2014-08-05, 15:09
Hej!
 
Jag undrar om ytterligare empiri framkommit sedan de senaste inläggen avseende Hedvig Bocks koppling till ätten Bock af Näs?
 
Jag ser i Riddarhusets cd över stamtavlorna (har ej tillgång till EÄ) att Hedvig Bock anges som sannolikt tillhörandes denna släkt.
Jag har funderat över skrivningen här: Till denna släkt hörde sannolikt även följande personer ska det tolkas som tillhörandes Michael Bock af Näs eller Bock af Näs i stort, dvs att hon kan vara barn till någon annan? Här nämns också att en jungfru Britta Bock sannolikt tillhör släkten!
 
Jag har noterat att bland dopvittnena för Brita Carolina Duse nämns Jung Britta Bock ... (oklart vad som står därefter, ser ut som af följt av något - kanske någon mer van ka utläsa vad i denna skakiga handstil.
Hedvig Bock var mormor till Brita Carolina - kan det faktum att Britta Bock är närvarande vara något som åtminstone tyder på släktskap mellan Hedvig och Britta? Britta ska enligt stamtavlorna också vara begraven 1742 i Asby socken(Dvs samma som Briat Carolina föds i)?
 
Hälsningar
 
Michael Erenius