NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-04-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-04-05
Skrivet av: Sari Wilhelmsson skrivet 2002-12-15, 18:32
Hej Ann!
Jag tittade i Rakeryd hflAI:1 1743-51 sid 3(gid354.1.76000)Det här hittade jag.
Verna Peter
Klockarn
hust. Maria
Enk..Karin
....Anna
 
Sedan i nästa hfl. Rakeryd AI:1 1762-62 sid 18 (gid.354.1.76800)
Verna Klåck. Peter
Hust. Maria
Enke.h. Karin
 
Det här är dom tidigaste hfl jag funnit över Rakeryd. Som du ser bodde det tydligen en Anna 1743 i hushållet. Men jag misstänker att det kan ha varit den 1:a hustrun till Peter som ju dog 1742(märkligt bara att hon är noterad i en hfl för 1743 när hon då varit död ca.1år). Hon försvinner i alla fall till nästa längd medan Karin bor kvar, hon är jag nästan säker på var mor till Peters andra hustru Maria, men även Peters mor kan ju ha hetat Karin, än så länge vet vi ju inte säkert.
Sedan har jag letat efter Peter 2 första barn den dödfödde och Agneta födda i Sjögestad (föddalängder C:3 1733-67 i Rappestad) men jag har inte funnit dom.  
Dottern ingrid fann ja däremot(måste få reservera mig för felläsning). Allt inom parantes är väldigt osäkert.
C:2 födda 1721-1787 i Vikingstad sid 97 (408.28.4200).
Den 6 aprilij föddes Klåckarn Peter Jonssons barn i Rakeryd döpt d.9 kallades Ingrid.
Vittnen:
Pär Larsson i (Oplanda)                     hustru Ingrid Håkansdtr i..
*Pär Jonsson i Rakeryd  
Carl Andersson i Fåglaberg
(Måns) Håkansson i Fåglaberg
dräng Jöns Olofsson i (Oplanda)
Ryttarn (...........)
*piga Brita Jönsdtr i (Rak...)
piga Karin (Mattisdtr) i (Fåglaberg)
*piga Maria Jönsdtr i (Grund...)
 
Det finns tre som skulle kunna vara syskon till Peter. Men som du ser har dom olika stavning i efternamnet. Du vet det där med prickars vara eller inte vara:~)
 
Som du märker var det inte några direkta framgångar, att söka nu skulle bli ett fasligt letande och jag vet inte om jag hinner för tillfället. Nu före Jul och allt. Kanske senare. God Jul i annat fall,
varma hälsningar Sari