NULL Skriv ut sidan - Krage / Krave

Anbytarforum

Titel: Krage / Krave
Skrivet av: Jörgen Ingman skrivet 2015-01-05, 21:30
Haj!
 
Jag undrar om någon vet när och var Jonas Krages (f ca 1703) fru Katarina Dahlbäck f 1713 samt syster Margareta Krage f 1713 dog?
Det sista spåret jag har av Katarina Dahlbäck är i Skålleruds hf AI:2 sid 113 där hon bor hos dottern Kajsa Krage och hennes make Nils Jönsson Brunzell. Där står flytt till Forsbacka och alla är överstrukna så det verkar som att Katarina följt med dem dit. I Forsbacka hittar jag dem inte i hf men däremot i Hanefors, dvs Kajsa och Nils men inte Katarina. De står där endast för år 1786. Sen får de en son i Gärdeshammaren Forsbacka 1790 men står inte i någon hf. Det finns en Katarina som dog i Forsbacka hammaren i dec 1786 men det står smedshustrun Katarina och åldern är alldeles fel, den är bara angiven till 62 år så jag tycker inte det stämmer på Katarina Dahlbäck, dessutom var hon ju änka.
 
Sista spåret jag har av Margareta Krage är i Skållerud hf AI:3 sid 126 och 131 som inhyses, på sid 126 står det abs vilket kanske är absent? Men sen är hon ju på 131 också. På sid 126 finns förresten en inhysesänka till som heter Katarina och som står som född 1714. Kan det vara Dahlbäck?
 
I maj 1795 är det en Katarina som dör i Skållerud C.3 sid 281 långt ner till höger, det står inget efternamn eller ort, bara ålder 82 år. Kan det vara en av dem?
 
Tacksam för hjälp!
 
Mvh,
 
Jörgen