NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21.9.2000

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21.9.2000
Skrivet av: Henrik Mosén skrivet 1999-01-16, 15:30
Här kommer vad jag känner till om ovannämnde Nils Stare:
 
Nils Stare (även Stahre) var soldat för Stämma, bosatt på ägorna, sedan torpare i Staresberg på samma gårds ägor, var också kyrkvaktare. Enligt hfl i Skåne 1808. Sannolikt ersatt 1808 eller 1809 som soldat. Roten övertogs av en Peter Stare.
Nils Stare gifte sig med en Maria Månsdotter som enl hfl ska vara född i Asby [har ej de kyrkböckerna], kanske gifta där? Nils hade som ovan nämnts åtminstone två barn, sannolikt med Maria Månsdotter.  
 
Det ena kallas om vartannat Anna, Brita och Anna Brita Nilsdotter, födelseuppgifterna varierar [förefaller dock inte vara två olika döttrar - vilket barn har du följt framåt Peter?]. Hon anges vara född i V Harg sn 1786 eller 1787, 16/10 resp 24/4. Hon flyttar från Stämma ägor 1807 eller 1808 och blir piga i Vadstorp, flyttar därifrån till Boteryd 1809. Efter det vet jag inte vart hon tar vägen.
Sonen Carl Nilsson uppges i hfl vara född i V Harg sn 13 januari 1795.
 
Nils hustru Maria Månsdotter dör av slag 11 maj 1827 i Staresberg.
 
Nils gifter då om sig 27 december 1827 i V Harg sn med ogifta Maria Jonsdotter, som då uppges vara piga i Staresberg. Maria uppges i hfl vara född i V Harg sn 24 januari 1784. Hennes moder hette Catharina Persdotter och uppges vara född i V Harg sn 20 januari 1739. Ibland anges året till 1741. Catharina är bosatt i Fällan på Stämma ägor, och dit kommer dottern Maria Jonsdotter 1809 från Åsbo sn. I Fällan föder så Maria ett utomäktenskapligt barn 23 april 1809, kallat Anna Stina. Maria får ytterligare ett utomäktenskapligt barn, ovannämnda Brita Lisa, född 26 juli 1823 i Fällan.
 
Mer känner jag inte till om Nils Stares familj. Möjligen kan man hitta ett patronymikon i mönsterrullorna som skulle kunna förenkla sökandet efter Nils ursprung.