NULL Skriv ut sidan - SV: Eric Norman f. 1694 gruv och bruksinspektor Bäsinge och Turbo

Anbytarforum

Titel: SV: Eric Norman f. 1694 gruv och bruksinspektor Bäsinge och Turbo
Skrivet av: Klas Englund skrivet 2022-04-28, 22:47
Hej Staffan!

Jag måste tacka och beundra dig för ditt gedigna forskningsarbete!
Lite utanför ämnet men jag känner mig ändå frestad att skissa en lite större bild:
Vi berörde ju Almgrenarna tidigare. Jag har forskat en del på dem och andra tullnärer i grannbyarna. Lars Nilson Almgrens bror Per Gifte sig med en Katarina Jöransdotter. Katarinas far var tullnären Jöran Israelsson. Katarina hade flera bröder. En av dem, Israel Jöransson, blev kryddkrämare i Stockholm, en annan, Ludwig, blev källarmästare, uppbördsman och kryddkrämare i samma stad (https://www.adelsvapen.com/genealogi/Uppb%C3%B6rdsman_Ludvig_J%C3%B6ransson_i_Stockholm). Per Almgren dog tidigt och Katarina gifte om sig med Erik Hammarstedt från vår närbelägna östra grannsocken By. Hammarstedts var tullnärer, gästgivare och länsmän i By. 
Att jag rotar i detta beror på att jag bor "mitt i smeten" där de här människorna rörde sig. Arvidsbo som är en central plats i den här historien kan också kopplas till Bäsinge koppargruva som är ett av mina primära forskningsobjekt. Gruvan hade sin sista glansperiod i början av 1700-talet, även om belägg för dess existens finns ända från 1563.

Mvh Klas

PS Nu ska jag försöka sätta in dina fynd i det släktträd som jag håller på att bygga. Än en gång Tack! (Fast det vore ju roligt att kunna koppla koppargruvans inspector Norman direkt till Almgrenarna...)