NULL Skriv ut sidan - SV: Christina Vilhelmina Hörgrens, född 1805, barn- och ungdomsår?

Anbytarforum

Titel: SV: Christina Vilhelmina Hörgrens, född 1805, barn- och ungdomsår?
Skrivet av: Karin Desirée Granqvist skrivet 2020-12-16, 14:56
Hej igen,

Familjen finns i Brogetorp i Borgs församling 1802 innan man flyttar till Häradsudden.
Se:  Borg (E) AI:3 (1793-1802) Bild: 56 Sida: 98
Här kan man se att paret var vigda 1797 och att födelsedatumet för Wollmar Petter var 7/5 1798.
(uppgifter som man kan leta vidare på)

Ha en bra dag!

Hej igen Mats!

Massa tack för detta! Jag hittade familjen genom dina detaljerade uppgifter. Nu ser jag att de hade en son till, Magnus Adolf, det visste jag inte. Född 17 maj 1801 i Borg fs. Dessvärre död. De flyttar till "Skärk" som då alltså är Särkind församling -- där hittade jag dem i varje fall.
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0015321_00058#?c=&m=&s=&cv=57&xywh=-74%2C3291%2C3714%2C1693

Jag har inte kunnat släppa henne för hon gifte sig med min andra kusin Gustaf Vilhelm Kock, komministerson. Hans föräldrar flyttade otroliga sträckor de med, men det var för att fadern under var nådeårspredikant och flyttade till pastorat där kyrkoherden dött och det behövdes en präst. Intressant att Gustaf Vilhelm gifte sig med en kvinna vilkens familj flyttat lika mycket som han själv. Kock är dock hemmansägare-, köpmanna- och hemmansägarsläkt från Svensbyn i Piteå socken, men den släkten i sin tur är bland annat Kråka från Sunderbyn i Luleå och Stockholm (de som gav namnet till Kråkgränd i Gamla Stan) som i sin tur är borgmästarsläkt från 1400-talets Stockholm.

Ha en fin dag du med
Desirée