NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2012-02-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2012-02-04
Skrivet av: Tormod Thoresen skrivet 2011-12-12, 09:51
Foreldrene til Britta kom begge fra  Gunnarskog. Nå har jeg ikke funnet dem født der, så de kan også godt være fra andre steder . Glava har jeg mange aner fra:
 
Britta's Mor:
Ingeborg Persdatter. Født ca. 1701.  Hun var Eriks 2. kone, foreløpig vet jeg ikke så mye mer. Hun døde 18.3.1781, 80 år gammel. Det stod følgende om henne i dødsboken:
Ingeborg døde av alderdomsbräcklighet. Par: Pehr og Britta. Hun var gift for 2. gang med sin efterlevende Erik Johnsson. Hun hadde hatt 6 barn, mens det var 4 som levde.Ingeborg ble begravet 8.april 1781.  
Tidligere hadde hun vært gift med  Källar Jonsson , som var sønn av Jon Källarsson og Ingial Skåresdotter i Treskog.
 
Britta's Far:
Erik Jonsen født ca. 1714 på en plass som heter St. Gårdsås e.l. Død 9.4. 1789 , 75 år gammel. Han hadde vært enkemann en stund , da jeg også finner han som enkemann i førhøret 1781 - 1788.Han hadde tidligere vært gift med Karin Henrichsdatter, hadde 5 barn med henne. Ved hans død står det at i ekteskapet med Ingeborg var det 3 barn. Kirkeboka på den tiden her var vanskelig å lese, men jeg fant alle 3, dog klarte jeg ikke å tyde de 2 andre. Men heldigvis klarte jeg det med Britta.
1. Britta født 2.5.1742,min ane
2. Uleselig født 19.1.1744,
3. Uleselig født 15.3.1747
 
I Jösses Dombok år 1744,  behandlet bl.a. torpet Tilketorp i Tinhøyden, Treskog. Det står at Erik Jonsson eide mesteparten, etter hustruen forrige mann Käller Jonsson.
Jon Jonsson, svoger til Käller, var formynder for Erik Jonsson umyndige stebarn.
 
Noen som har tips om foreldrene til Ingeborg g Erik??
 
mvh
Tormod