NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 juni, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 juni, 2013
Skrivet av: Anton Rosendahl skrivet 2013-02-15, 01:45
Hej.
 
Har nu fått svar från Landsarkivet i Östersund angående detta, så  här skriver de i sitt brev. De skriver att: de har följt Fritz Alfred från det att han inflyttar 1936-01-16 i Lits församling tills dess att han avlider 1978-01-10. Under denna period är han inte noterad som gift och i församlingsboken finns inga barn antecknade. Det finns heller inga anteckningar om adoptioner e.dyl.  
 
Harry Sixten, Ellen Valborg och Fritz Folke flyttar in i byn Söre nr. 7, samma plats som Fritz Alfred. Något släktskapsförhållande mellan honom och barnen anges inte.  De skriver också, detta som jag inte riktigt förstår innebörden av. Hoppas att någon kan hjälpa mig att förklara det på ett enklare sätt:
 
Om Ida Matilda var gift med Fritz Alfreds bror så blev det automatiskt så att hennes make antecknades som fader till barnen även om han inte skulle vara den biologiske fadern. Rent juridiskt måste en domstol upphäva ett sådant förhållande genom att förklara att barnet saknar äktenskaplig börd innan en annan person kan åta sig faderskapet.
 
Med anledning av ovanstående text från dem har jag två frågor:
1. Jag har förstått att Ida Matildas make (Nils Leonard) automatiskt blev antecknad som hennes barns far även om han inte var det, men hon och Fritz Alfred var ju inte gifta, hur kunde då barnen antecknas som hans i bouppteckningen? Ida Matildas äktenskap med Fritz Alfreds bror var ju inte upplöst genom skilsmässa.  
2. Detta måste ju vara någonting som bekräftar att uppgifterna om dödsbodelägare i en bouppteckning inte alltid är korrekta?
 
Tacksam om någon kan hjälpa mig att reda ut detta.
 
Mvh Anton
 
(Meddelandet ändrat av antonro 2013-02-15 01:47)
 
(Meddelandet ändrat av antonro 2013-02-15 01:50)