NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22 augusti, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22 augusti, 2009
Skrivet av: Barbro Stålheim skrivet 2009-08-19, 00:43
Vad exakt vill du att jag/vi ska svara på? Det är ingen i förbundsstyrelsen som berikar sig på förbundets bekostnad. Jag har varit föreningsaktiv i så många år att jag vet att arbetar man i en styrelse betalar man ur egen ficka för det - allt från frimärken till bensinpengar. Så är det i förbundsstyrelsen också.
 
Skillnaden är att förbundsarbete inte kan bedrivas enbart på kvällstid eller lördagar och söndagar. Förbundet har kansliverksamhet, arbetsgivaransvar, driver en bokhandel och mycket mera. De man måste träffa t ex företag, myndigheter, arkiv har öppet på vardagar. Det handlar om många tjänstlediga dagar för t ex förbundsordföranden. Kansliet har ingen verksamhetsansvarig, förbundsordföranden har personalansvar och ansvar för den dagliga driften både på distans och med närvaro. Utöver alla andra frågor, det finns oändligt mycket frågor! De handlar upp emot 35-40 timmar i veckan på kvällstid och helger. Alt. är att anställa en verksamhetsansvarig på kansliet - det kostar 500 000 kr inkl. sociala avgifter. Men för principernas skull kanske det är så vi ska göra?
 
Det är också en fråga om vilken verksamhet förbundet ska ha och vad medlemsföreningarna vill ha sitt förbund till. Ett aktivt förbund eller kanske som tidigare år ett förbund med pengar på bankboken men en verksamhet där det inte hände så mycket. Om man vill ha aktiva människor mitt i livet i förbundsstyrelsen kostar det mera än att välja en förbundsstyrelse där ledamöterna har lämnat yrkeslivet bakom sig och kan disponera sin tid även på dagtid. Det valet är stämmans ansvar och nu är det ju stämma på lördag! Låt oss lyssna på vad ombuden vill med sitt förbund!