NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-01-21
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2007-01-21, 17:35
Hej alla! Jag har fyllt år idag (45 år) så jag har varit lite upptagen. Men detta är ju helt sensationellt!!! Stämmer verkligen Stefan Jernbergs uppgifter? Jag blev riktigt skakad av uppgifterna...men insåg sedan att jag ju har en annan linje upp till Stormor nämligen den som går från Johan Munktells fru: Margaretha  Troilia och uppåt - går till Zacarias Troilius, son till Stormor.  
 
Kanske att detta är anledningen till att greveätten Barck aldrig har nämts bland kända Bure-ättlingar?
 
Vidare...som jag ser det så finns det bara EN ENDA SAK nu som kan föra diksussionen om Fale Bure framåt och det är: en arkeologisk undersökning av ruinresterna och murarna som hittats vid Birstabergets fot! Jag har skickat förstoringar på bilder ang. detta till en mängd tidningar, TV- och radio stationer. Jag har även skrivit brev till Riksarkivet och skickat med bilder. De har i sin tur överlämnnat materialet till en myndighet som heter: Antikvarisk- Topografiska arkivet (Stockholm). De skriver att på så sätt underlättas för forskare och allmänhet som vill ta del av materialet.
 
Men det kan vi väl alla vara överens om: att skulle det visa sig att det legat ett stort befäst slott där så ÖKAR trovärdigheten mycket starkt att Fale Bure verkligen levat då både Johannes Bureus och den gamla berättarsägnen talar om att han skulle ha bott i ett stort slott där! Eller hur?
 
Jag kan dock för allt i världen inte förstå varför inte dessa bilder väckt större uppmärksamhet? Det är ju SOLKLART enligt mig att det legat något stort där vid det gamla ålderdomshemmet. Lägg sedan till de mystiska murarna uppe vid skogskrönet, som passar EXAKT ihop med slottets placering!! Detta är väl ingen oviktig detalj vad...?
 
Det senaste nytt ang. detta är: att alldeles invid slottet så pumpar det upp vatten ur marken! Vilket tyder på att en stark källåder flyter fram där under. Ja, man kan till och med tänka sig att det funnits en vattenfylld vattengrav runt slottet!
 
Nu är min fråga: Varför är Länsmuseet i Härnösand (och även andra myndigheter) så ointresserad av dessa fynd?
 
Sedan en annan sak. Det har ju diskuterats tidigare ang. namnet Bure eller Buri som ju finns inristat på runstenen i Nolby, en del har då menat att det rör sig om ett förnamn och inte ett efternamn. Men vi ser ju hur Olof Bure adlas med just detta efternamn år 1621! Alltså kan det mycket väl användas som ett efternamn eller hur?
 
Dramat går vidare...
 
Ulf Sawert