NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 september, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 september, 2011
Skrivet av: Lars Ohlsson skrivet 2011-08-26, 10:35
Jag är en gammal och nöjd kund med den tidigare Genline. Jag provade ett gratisabonnemang på Ancerstry som jag sa upp efter 3 dagar. Jag försökte verklig att prova ut dess användande och jag har arbetat med datorutveckling de sista 20 åren. Men denna sajt var miserabel. Det var allt för mycket krafs runt om den väsentliga informationen och arkivbilder försvan vid förstoring. Den tjänst som lockad lite var den indexerade födelseregistret men dess data hade mycket övrigt att önska när det gäller kvalitet. någon anpassning till de svenska namn som den innehåller var mycket dåligt.
 
Ett exempel, när jag sökte på min mor  Elsy Emmas namn har förnamnet ersatts med Erling Emma och min mormor, Emma Karlsson född Nordlander kallas för  Emma Karolina Nordang. Namnen står mycket tydligt i bakomliggande källor.  
 
Någon som ytterligare drog ned betyget är den automatiska förlängningen av abonnemang. Det visade sig inte heller helt lätt att säga upp abonnemanget. Processen var i flera steg med flera angivande av lösenord fast man redan var inloggad. Det kan bara finnas ett syfte med detta och det är att förvåra att man avbryter ett abonnemang. Många av oss släktforskare ligger på den övre planhalvan åldersmässigt och har en ofta nyvunnen och för vissa begränsad datorvana. Detta gör att denna hantering av abonnemang känns som en medveten manipulation av målgruppen.
 
Som tur är finns det andra tjänster.
Vänligen
Lars