NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-15
Skrivet av: Håkan Svensson skrivet 2007-09-09, 12:31
Hej Tony,
Tack själv för din återkoppling som innehåller mycket intressant information, men som du skriver har vi kommit in på ett svårt pussel. Namnen Per Månsson och Måns Persson i Eskekärra är ett besvärligt område vid forskning i Näsum och jag har inte någon bra koll på det. Grundregeln tycks ha varit att det ”måste” bo minst två stycken Per Månsson/Måns Persson i byn samtidigt...  
 
Lite allmänna kommentarer och funderingar utifrån ovanstående diskussion:
* Enligt V HR No 4 26/11 1700 är Stenkil Månsson i Näsum och Per Månsson i Eskekärra bröder. Rimligen är Stenkils broder den Per Månsson som levde 1643-1711.  
 
* Enligt jordrevningsprotokollet från 1671 torde Stenkil och Per Månssöner vara söner till Måns Stenkilsson på Näsum 4.  
 
* Din notering om Knut Månsson i Gustavstorp, Mörrum sn, tror jag kan komma från en födelsenotis i Gammalstorp sn år 1689. Då döps ett barn till Knut Månsson ohh Sissa Andersdotter och Stenkil Månsson i Näsum samt Per Månsson i Eskekärra är vittnen.  
 
* Du skriver ovan ”Personerna på Eskekärra 3 kan ha varit dessa. Måns Persson 1667-1711 (bror till Bengta på Eskekärra 4 ?) hustru Kirstin Svensdotter 1650-1730”. Här har det nog blivit någon ihopblandning av uppgifter. Måns Persson gm Kerstin är ett av syskonen och han levde år 1722 enligt V HR No 35 16/11 1722. Den Kerstin Svensdotter som dog 1730 anges som änka och jag tror därför att Måns hustru Kerstin istället är den ”änkan Kerstin” i Eskekärra som dog 14/4 1762 vid en ålder av 84 år. Detta antagande bygger bara på dödsnotiser så ta det med en nypa salt.
 
Slutligen lite om ursprungsfrågan, dvs om Bengt Persson och hans syskons föräldrar.  
* Syskonens åldrar. Jag tror att åldrarna som anges vid deras dödsnotiser inte är särskilt felaktiga. Det kan nämnas att enligt V HR No 91 7/3 1712 kunde Sven Anderssons hustru Orlin Persdotter i Näsum inte komma till tinget ”för sin ålderdoms skull”. Utifrån hennes dödsnotis skulle hon vid detta tillfälle ha varit 60 år gammal, och om hon hade varit betydligt yngre skulle rimligen en annan ursäkt ha använts. Om syskonens åldrar antas vara korrekta tror jag liksom Tony att de kandidater som han tar upp knappast är föräldrar.
 
* Föräldrarnas giften. Att alla syskonen inte kom från samma kull framgår av Ola Svenssons bouppteckning från år 1756 (se ovan) men det behöver inte vara så ”enkelt” att fadern var gift två gånger, utan barnen skulle kunna komma från fler än två kullar. Det skulle kunna förklara varför ”dottern Bengta” finns på Eskekärra 4 år 1699 (se Tonys inlägg). Om Berta Persdotter (se ovan vid V HR No 35 16/11 1722) var halvsyster med de äldre syskonen på sin faders sida och halvsyster med de yngre syskonen på sin moders sida, går det ihop. Men vi vet inte om dottern Bengta är rätt Bengta och antagandena är överhuvudtaget alldeles för djärva.
 
Detta är riktigt knepigt. Jag får överlämna stafettpinnen till Tony eller någon annan.
 
Hälsningar Håkan