NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-08-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-08-25
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2007-02-21, 20:32
Hej Anita,
 
Jag har lyckats finna några uppgifter om detta par i Åsbos kyrkböcker, men vet inte säkert varifrån de kom eller vart hustrun tog vägen. Har inte funnit någon vigselnotis för dem i Åsbo, där de dyker upp första gången då dottern Brita föddes den 5/8 1750 i Gölen på Grönlunds ägor. Fadern kallas i födelsenotisen för avskedad soldat, vilket kan förklara efternamnet.  
I Göten bor de också då Jonas föddes. Jag har tolkat födelsedagen som den 13 januari 1753.
Makarna fick ytterligare en dotter, Katarina, som föddes den 1/6 1756. Då hade de flyttat till Granbacken, ett ställe jag inte vet något om. Där dog också Katarina 1757.
Bengt Bergström dog själv i Granbacken den 6/1 1781. Därefter har jag inte funnit några anteckningar om familjen i Åsbo.  
 
Utöver dessa anteckningar i kyrkböckerna nämns Bengt Bergström även några gånger i sockenstämmoprotokollen, som givits ut av Gunilla Kindberg. Där framgår bl a att Bergström var någon sorts kyrkvärd. Bland annat fick han 1753 ansvar för bevakningen av den nya kyrkdörren och skulle stänga henne til och förwägra otidigt och förargeligit utlopp, som gemenligen skie. Han var alltså dörrvakt med uppdrag att se till att ingen smet från de då tämligen långrandiga gudstjänsterna!
 
Närheten till Ekeby fick mig att titta i mantalslängderna för den socknen, som ju inte har något kyrkboksmaterial kvar före 1760 då kyrkan brann och nästan all bokföring med den. Där hittade jag i mtl 1740 under gården Bärbäck solldat Bengt Bergströms hustru Brita. Jag har tidigare också funnit att detta par gifte sig i Ekeby 9/4 1738 enl Charta sigillata-längden. [EIb:33 Östergötlands län, Landskontorets verifikationer 1738, pag 2953]
Tyvärr finns inte brudens efternamn nämnt någonstans, men soldat Bergströms hustru, ibland nämnd vid förnamnet Brita, finns med i mtl för Bärbäck under hela 1740-talet. Men i mtl 1751 finns de inte kvar!
 
Det är var jag kan berätta. Troligen rör det sig om samma par i de båda socknarna. Namnen och tiden för flytten stämmer väl överens. Men något slutligt bevis är ju detta inte. Kanske kan du hitta det genom att undersöka generalmönsterrullorna.
 
Vad blev det förresten av Jonas Bengtsson? Jag förmodar att du följt honom bakåt till Åsbo, men jag vet ingenting om hans vidare öden efter födelsenotisen. Det skulle jag gärna vilja veta.
 
Mvh/