NULL Skriv ut sidan - Nuoksujärvi / Nuuksujärvi

Anbytarforum

Titel: Nuoksujärvi / Nuuksujärvi
Skrivet av: Stefan E Sundbäck skrivet 1999-11-14, 11:55
Hej igen!
Några tillägg till mina tidigare uppgifter. Hans Henricsson Nuxujärvi återfinns med sin familj i Övertorneå sockens husförhörslänga AIa:1 fol (sid) 212, Bya-Namn Soucolo. Den kopia jag har är otydlig, men under Hans Henricsson och Anna Ersdotter (som f ö är född 1734) finns en son Johan f 1772 och gift 1796 med Brita Jacobsdotter (utan födelseår). Trots att kopian alltså är otydlig finner jag en son Johan noterad under detta par. Hans födelseår är mycket otydligt, men det kan vara 1800 eller 1802. Originalet bör dock vara i fullgott skick, varför uppgifterna med lätthet går att kontrollera. Denne Johan d y bör kunna ha en dotter, f omkr 1822. Eftersom hennes av mig här förmodade farmor dessutom bar namnet Brita, kan även detta tala för ett släktskap (även om nu Brita inte är något ovanligt namn).
Anna Ersdotter Huhtasaari är f ö född i Kuivakangas 1734 29/1. Hennes föräldrar var Eric Ersson Huhtasaari och Ella Larsdotter. Vittnen vid Annas dop s å 1/2 var Johan Larsson Rauta och dess hustru, Johan Johansson Kerttu och dess hustru, drängen Olof Johansson och pigan Brita Larsdotter.
I lysnings- och vigselboken för Övertorneå socken år 1731 kan följande läsas:
d. 8 apr. Erich Ersson Huhtasaari i Cuiwac:s med pigan Ella Larsdotter i Caulir[anta; min anm] med Crona. Det sistnämnda innebär att det måste ha varit Ellas första äktenskap. Annars vigdes man ju inte med brudkrona, symbolen för jungfrulighet!
Hoppas att Du, Ingela, kan komma vidare utifrån dessa uppgifter och fr a få det klarlagt vilka som är Brita Kajsas föräldrar o s v.
 
M v h
Stefan