NULL Skriv ut sidan - Mörarp

Anbytarforum

Titel: Mörarp
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2012-02-14, 22:22
Hej Margareta!
 
Så spännande att Abraham och Anna gifte sig i Vittskövle, det var ändå en liten bit. Man kan undra hur Abraham hittade sin blivande brud.
 
När det gäller sönerna som döps till Abraham, skulle jag gissa att äldste sonen Abraham (f. 1768) levde ännu 1782 när sonen Andreas döptes, men att han avlidit någon gång mellan 1782 och 1788, när ju den yngste sonen döps till Abraham. Hade den äldste Abraham avlidit tidigare hade nog någon av de övriga sönerna döpts till Abraham. Jag lyckas tyvärr inte hitta den äldste Abraham som avliden i Mörarp, men man skulle ju kunna tänka sig att han kanske fått tjänst som dräng i en annan socken i tonåren, och sedan avlidit där, och sedan har föräldrarna döpt yngste sonen för att hedra sin äldste avlidne bror. Inte heller den yngste Abraham når vuxen ålder, utan blir begravd 1788 4/5 i Mörarp, fjorton dagar gammal. Även sonen Andreas, född 1780, dör späd och blir begravd 1780 15/5 i Mörarp, 8 veckor gammal.
 
Jag kikade nu i födelseboken för Mörarp 1735, och i den överstrykning du tänker på har det först stått i Fastan, men detta har prästen strukit över och ändrat till efter Påsk, det är detta du läser som Anna Kraft (jag får dock säga att det nog lätt kan läsas som Anna Kraft). När nu Anders har hittat parets vigselnotis i Vittskövle skulle jag leta där, kanske hon är född någon gång på 1740-talet i Vittskövle? Jag skulle gissa på 1741-1748, med tanke på hur sönerna är födda och när Anna gifter sig.
 
Mvh, Markus