NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-16
Skrivet av: Kerstin Jonsson skrivet 2005-06-14, 23:24
Hej Sara,
 
Jag har hittat något mycket mystiskt i Lidköping AIA:7.
 
1687-10-06 Borgmästare Starkhoff uppbjöd ett ? på 3/4 del i Sal. Jacob Scröders ? gård som han av dess son BefallningsM i Benneberg Hind: Schröder tillhandlat har.
 
1687-12-03 Borgmästare Starkhoff uppbjöd ett köpebrev på 3/4 i Sal. Jacob Schröders ? gård den han av dess son befallningsman i Bänneberg Hind: Schröder tillhandlat har.
 
Att de skriver fel en gång må väl vara hänt men två gånger?
 
Finns det även en Henrik Jakobsson Schröder i Benneberg?
 
Vidare i Lidköping AIA:7
 
1686-10-01
Därnäst inmälde i Rätten befallningsman ifrån Wärmlan Wälb: Hind: Johanssons son Gillius Scröder å sin faders vägnar, huru såsom för detta vågmästaren i Kristinehamn utan hans faders vetskap eller tillstånd försålt till Borgaren här i staden M: Hans Christophersson en Lÿrka (vad är detta?) Marcus lÿrkan ... överhoppad text .....
Joh: Frantzon har följande berättelse att Hind: Johans bror Jacob Johansson ärvt gården och 1/2 lÿrkan efter hans? död Joh: Plank som sig med änkan åter befrÿnte? samma lÿrkan och gård bortsål(<)? till Borgarne? här i staden Johans Frantzon Andersson (ja det står så) för 42 RD i gmt. ? när Hind: Johansson fick veta att gården och lÿrkan för så ringa såldes tager han till låns av Joh: Frantzons brorson Brynte Scröder 42 RD .......
 
1687-06-15
Inkom för rätten Mons Gillius Scröder fullmäktig för dess fader befallningsman välbet: Hindrick Johansson Schröder i Benneberg samt farsyster h: Karin Scröder .......
 
1687-10-03
Sal. Warenbergs E: h: Anna Eberg lät insända sitt svar skriftligen 1) huruledes Gillius Scröder ? del av den egendom som efter hennes sal. morfader Johan Scröder .....
Plankens styvson Stadsnotarien i Vänersborg Gustav Scröder .......
2) uppvisades en fullmakt given av hennes moder h: Karin Scröder i Kroppa. Gillius Scröder som  vid sin farsysters ? fullmakts uppläsande tillstädes var sade icke vara sin farsysters h; Karin Scröders egen hand och underskrift .....
 
Tråkigt nog är mikrofischerna dåliga just där det står en hel del om familjen Schröder. Ska ringa Svar och klaga. Förhoppningsvis får jag bättre kopior.
 
Just nu snurrar det i huvudet på mig. Kan du få reda i ovanstående text är jag tacksam.
 
MvH
 
Kerstin