NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 juni, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 juni, 2008
Skrivet av: Ann-Mari Bäckman skrivet 2008-06-18, 10:44
Vad det gäller SCB-födelse, död och vigsel, så skulle det vara intressant att veta hur dessa har kommit till? Är det någon som suttit och skrivit av kyrkböckerna? Om det då står moderns namn där, var har personen, som nedtecknat barnets förälder/föräldrar hittat morföräldrarnas namn?
 
Det kan ju som du Eva säger, finnas uppgifter i födelseboken, som tillkommit i efterhand. Det skulle vara för skoj skull, värt att se vad som nedtecknats i födelseboken, för där har jag inte kikat.
 
Chris, vad bra att du inte tömt alla tillgängliga källor ännu efter sanningen.
 
Vad beträffar min historia, så sa min faster också att det sas att fadern till den här gossen, var den man, som modern senare gifte sig med. De fick två barn och utvandrade till Amerika. Dessa tre barn var antingen helsyskon eller halvsyskon, men eftersom ett barn till ett av dessa syskon kallar gossen för faderns halvbror, så var nog moderns man inte far till gossen. I så fall varför tog inte familjen med sig även detta barn till Amerika, utan lät sjuåringen stanna hos gamla morföräldrar?
 
Intressant att utreda sådana här muntliga källor, för att se sanninghalten i den.
 
Jag hjälper en kvinna att hitta ättlingar till hennes farbror, som utvandrade till Amerika. Om jag inte missminner mig så berättades det att han skulle ha ägt en en saloon och dött där, av skottlossning, alltså något dramatiskt. Av en kontakt i USA, så fick jag ett utdrag från en tidning där det stod att farbrodern dött efter en kortare tids sjukdom av lunginflammation. Han hade tidigare ägt en saloon! Så var det med den muntliga berättelsen.