NULL Skriv ut sidan - Lilja

Anbytarforum

Titel: Lilja
Skrivet av: Roland Lilja skrivet 2001-02-23, 11:40
Jag har svårigheter med syftningarna och att förstå det citerade ur bouppt. 21/11 1763. Vill du Henrik förklara som har tillgång till hela texten! Som jag läser har änkan Kerstin Nilsdotter varit gift med smeden Jonas Lilja och sedan den avlidne Per Månsson med vilken hon har bla barnet Måns 20, Nils 13, etc.
Johan Tolson är morbror till Catharina, 27 år. Är hon dotter till KN och Jonas Lilja? Om så är fallet föddes hon 1736, då var Jonas Lilja 15 år!! Är det troligt med äktenskap i den åldern? Vem kopplar man ihop avlidna Anna Tolsdotter med förutom att hon bör vara syster till Johan Tolsson? Vem har nyligen avlidit - Kerstin Nilsdotter eller Per Månsson?
Klart är väl att Måns 20 år visar att smeden Jonas Lilja försvann(avled?)senast 1741-42.
Den Jonas Lilja som jag har hittat i Hällestad dödsbok dog 1770,48 år gammal efterlämnande, enl. mina anteckningar efter bou. 26/9 1771, änkan Kerstin Persdotter med tre namngivna barn 13-4 år gamla.1771 minus 13 år blir år 1758 senast för giftet med Jonas Lilja,då omkr. 37 år gammal. År 1758 hade Kerstin Nilsdotter sonen Måns då 15 år i sitt andra gifte med Per Månsson , då var Jonas Lilja 37 år. Var han ogift från 1741-42 till 1757 då han med Kerstin Persdotter fick dottern Catarina ( som var 13 år då Jonas dog 1770)? Det bör nog finnas en Jonas Lilja och en Jonas Jonsson Lilja.Svagheten är naturligtvis att det inte finns något barn Jonas nämnt.Har Ulf Berggren tolkat det rätt eller resonerar jag helt fel? Har jag missförstått syftningarna i bouppt.  ?
 
MVH Roland Lilja