NULL Skriv ut sidan - Rikstäckande Genealogisk Databas (RGD)

Anbytarforum

Titel: Rikstäckande Genealogisk Databas (RGD)
Skrivet av: Claes-Göran Magnusson skrivet 2007-12-08, 20:00
Några saker som borde borga för en viss kvalitet:
 
- Inloggning för alla som registrerar. Man borde väl också ha någon typ av avtal där man skriver under på att lämna riktiga uppgifter etc.
 
- Versionshantering, vilket innebär spårbarhet så att man kan se vem som gjort vad och när. Man kan således backa vissa uppgifter om någon medvetet lägger in felaktigheter. Omedvetna felaktigheter är naturligtvis svårare att hantera, men man bör ha någon typ av moderatorer som har större befogenheter än en vanlig registrerare. Det ska kanske inte gå att ändra någon annans uppgifter utan godkännande av en moderator/administratör.
 
- Källor hämtas från en central databas. Man ska inte kunna lägga in en uppgift utan att ange en källa. Det är i huvudsak några få typer av källor som används vid släktforskning - kyrkböcker, mantalslängder, domböcker, bouppteckningar etc och dessa bör kunna läggas i en gemensam databas dit man enbart länkar. Det man kanske manuellt ska kunna lägga till är sidnummer, avskrift från källan och kommentarer. Hur man hanterar mer udda källor har jag inget svar på nu.  
 
- Topografi. Helst skulle jag vilja ha en databas ner på by-nivå, inte bara sockennivå som i exempelvis Disgen. Jämför med källorna, man ska inte kunna lägga in vad som helst. Problemet med utländska orter vet jag inte riktigt hur man löser.
 
- Kontrollfunktioner som finns i vanliga släktforskarprogram - Man kan inte bo på två ställen samtidigt, man kan inte gifta sig innan man är född eller efter man är död, man kan inte få barn när man är under tio år eller över hundra år gammal etc
 
(Meddelandet ändrat av crex den 08 december, 2007)