NULL Skriv ut sidan - Nederkalix

Anbytarforum

Titel: Nederkalix
Skrivet av: Greger Lindberg skrivet 2015-11-17, 19:27
Varifrån kommer Nils Nilsson Lundström, född 1763 ohh Catharina Larsdotter, född 1764 när de dyker upp i Näsbyn 21, Bredviken?
 
Det föds bara en Nils Nilsson i Nederkalix 1763. Jag har sett uppgift på nätet att den som föds 5 Juni 1763 som son till Nils Johansson och Margeta Nilsdotter i Gamlegården skulle vara han, men det tror jag är fel. Det tycks vara soldaten Nils Nilsson Frimodig. Han dog på 1790-talet vilket stämmer väl med att Nils Johansson Nordqvist efterträds på Gamlegården 2 av brodern Hindric Nordqvist och inte av någon son. Och paret Lundström finns inte i vigselboken för Nederkalix heller såvitt jag kunnat se.
 
Av husförhörslängden för Nederkalix (1770-1805) s 324 att döma har Nils Nilsson Lundström och hustru  flyttat till Nederkalix 1789, samma år som de gifte sig. Men varifrån? Nils dyker upp utan synbar koppling till fastigheten på föregående sida, där det finns en hänvisning till sid 324. Det står Holmträsk och Espinära omedelbart under hans namn, men där finns han inte, och det är ju samma församling. Dessutom tror jag att den anteckningen inte hör till honom, utan att prästen använt utrymmet för att komplettera Holmträsk. Boken tar slut någon sida senare.
 
Någon som vet? Jag är tacksam för varje tips, råd eller gissning.