NULL Skriv ut sidan - SV: Västansjö 5:1 Ångermanland Nätra

Anbytarforum

Titel: SV: Västansjö 5:1 Ångermanland Nätra
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2022-01-27, 18:20
Det var Jan Nordvall och jag som skrev boken, Jan står för den slutgiltiga skrivningen, men jag ansvarig för den del av innehållet som rör omkringliggande socknar.
Ja, det står Själevad utan parentes i boken. Jan har aldrig ställt just frågan "Ska jag skriva Själevad med eller utan parentes?" Men i så fall hade jag nog svarat utan parentes. Det är ytterst sällan födelseorten anges för 1600-tals-personer som tillhör allmogen i andra källor än kyrkoarkivalier. När det gäller Erik Hansson finns det ingen uppgift om vilka föräldrarna är. Men med hänsyn till att det vid en antagen födelsetid (ca 1640) finns flera möjliga i Själevad så har jag inga problem med att Jan skrivit så. Det som stöder teorin är att en bror ställde upp istället för honom när han avgick som båtsman för en Själevadsrota. Om jag känt till vem som varit deras fader hade jag lagt till dennes bostadsort 1640 och om den varit okänd just 1640 hade en parentes varit på sin plats.
Ja, Mikael Lejdeby har säkert rätt. Nils blev nog aldrig båtsman i Blekinge utan avancerade direkt vid förflyttningen till Blekinge till fartygsbefäl och var som sådan skriven vid amiralitetet i Karlskrona.
Släktträden idag utgår till ca 95 % från nu levande personer. Anledning till att du inte hittar Pedher Andersson i nutida släktträd är att han med all säkerhet saknar barnbarn. De tre kända döttrarna och den son Anders en son som skrevs ut som soldat 1629 och dog troligen i Preussen samma år dog ogifta utan att lämna ättlingar efter sig. Peders hustrus namn är okänt.