NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-05
Skrivet av: Lena Eriksson (Lena) skrivet 2005-11-05, 09:11
Jag tycker det är mycket frustrerande att vi som forskar i resandesläkter inte har tillgång det material som ligger under etniska grupper, resanden (många tusen). Om min morfars mor var lumpsamlerska, glasförerska eller gift med en hästhandlare har jag alltså inte möjlighet att utbyta forskningsfrågor med andra inom samma intresseområde.  
Många av de olika släkterna vi disskuterat har gift sig och fått barn med vanliga (vad nu det står för) svenskar, och många kom att bli fastboende under slutet av 1800-talet.
Massor av svenskar har både bovar, bödlar, häktmakare, valackare mm, mm i sin släkt så den här uppkommna situationen är helt absurb.
Nu pekar DI ut dessa som tidigt fått en stämpel av myndigeterna som avvikande, tillhörde en särskild grupp, att ni får inte vara med här i forumet. Så har dom väl själva pekat ut en grupp människor som etnisk minoritet eftersom dessa inte längre syns eller hörs till i debatterna?
 
Det här är omvänd diskriminering som Ted Rosvall sa och det borde anmälas (till DO?). Jörgen, du som verkar engagerad i detta med DI, vad tror du?
Och jag håller med Ingrid Bergström, plocka bort resanden från etniska grupper och lägg in dom under en ny rubrik så vi kan få fortsätta där vi slutade för en vecka sen!
 
Etniska grupper, tillfälligt stängd står det. Går man ändå in står det;
 
Diskussionen du försökte komma in på är ej offentlig.
 
Diskussionen är avslutad och kan ej längre öppnas.  
Så då vet vi det.