NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-07-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-07-11
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2004-09-22, 12:24
Gunnel,
Vill bara vara säker på att du inte uppfattar mitt svar som att du aldrig kan komma vidare med dina Carlsons. I min egen forskning ger jag aldrig upp några personer, någonsin, jag bara lägger dem åt sidan en tid och tar upp dem igen när nya möjligheter uppstår, eller jag kan angripa problemet från en annan vinkel. Men också ibland när jag ser att det finns en väg vidare lägger jag dem åt sidan, bara för att insatsen blir för stor.
 
Kan man leta igenom t.ex. tusen listor med 50 namn på varje på en månad? Ja, det är givetvis möjligt, det blir bara ett 30-tal listor per dag. Men är man inte ganska säker på att detta kan lyckas, och att just detta spår är enda sättet att komma vidare, sätter man inte igång en så omfattande sak. Då väntar man kanske hellre på en annan öppning, en ny uppgift, ett nytt register, en ny väg.
 
Jag vill inte heller att du ska tro att det faktum att jag inte fann dina personer betyder att inte någon annan klarar detsamma. Det är därför detta forum är så bra, för att många vinklar på samma problem kan bli provade, och ofta dubbelkollade. Alla har dessutom sin egen metodik och sina egna specialiteter.
 
Som en liten illustration på skillnaden i att leta emigranter i olika delar av USA; I Cottonwood MN uppger 1920 85 personer att de är födda i Sverige. Grovt räknat motsvarar det antalet svenska familjer i hela countyt. I Cook County IL, som inte ens täcker hela Stor-Chicago, uppger över tretusen personer det samma. I hela Illinois finns 1920 65.000 förstagenerations svenskar med i census. (Hustrur och barn tillkommer alla dessa siffror, eftersom census 1920 bygger på Head of household.)