NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 maj, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 maj, 2007
Skrivet av: Lars Norrby skrivet 2003-04-02, 19:27
Hej Olle!
 
Tack för svaret!
Jag är tyvärr inte riktigt överens om att 4.1 Cajsa Stina var gift med Levin. Jag tror att det rör sig om en sammanblandning i det gotländska vigselregistret mellan Cajsa Stina Olofsdotter född 1814 dotter till Olof Persson Senior och en Stina Maja född 1817 dotter till Olof Persson Junior (på en annan gårdspart).
Cajsa Stina ska i stället varit gift med Olof Jöransson från Norrgårde i Björke. Därav följer att i nedanstående vigslar ska kanhända brudarna byta plats med varandra. Jag tror mig minnas att jag kontrollerat om Olof gifte om sig med Cajsa Stina, men med negativt resultat.  
 
Av husförhörslängden tycks det helt klart framgå  att Olof gifter in sig på Olof Persson Seniors gård och att hustrun heter Stina Kajsa.
 
I avskriften av dödsboken Hogrän står det:
1853-05-30 ....-..-.. K Hustru Christina Catharina Olofsdotter Vallbys  38 år 9 m 20 d Nerffeber Maken Olof Göransson        
 
Om jag minns rätt hade mågen Jacob Stefan Norrby (min FFFF) ett samarbete/samägande av div. åkrar med någon som kan ha hetat Levin.
 
Socken: Hogrän  
 
Lysningsdatum:  
Vigseldatum: 1831-01-11
 
Mannen:
- namn: Olof Jöransson
- gård, socken: Norrgårde, Björke
- titel: Husbondeson
 
Kvinnan:
- namn: Stina Maja Olofsdotter,  
- gård, socken: Vallbys, Hogrän
- titel: Husbondedotter
Gotländskt vigselregister  
 
Socken: Björke  
 
Lysningsdatum:  
Vigseldatum: 1830-10-05  
 
Mannen:  
- namn: Lars Johansson Levin  
- gård, socken: Likmide, Björke  
- titel: Husbonde  
 
Kvinnan:  
- namn: Stina Cajsa Olofsdotter  
- gård, socken: Hogrän  
- titel: Husbondedotter  
 
Jag håller med att det verkar underligt att prästen i Hogrän och prästen i Björke ska ha begått samma misstag (för det var väl inte samma pastorat?). Kanske skrev prästen fel i flyttningsbetyget för Stina Maja.
 
För övrigt kvartstår min undran om Per Persson och hans hustrus ursprung.  
 
MVH
 
Lars Norrby