NULL Skriv ut sidan - Databaser Kråken med flera

Anbytarforum

Titel: Databaser Kråken med flera
Skrivet av: Sven-Erik Johansson skrivet 2005-10-07, 15:04
Till er alla som är osäkra.
 
Databas KråkenOrginal,nu med 167.000 personer, har aldrig varit något annat än en fullt ut sammanhängande databas med familjer-barn-anor-ättlingar etc.
Men eftersom jag använder ett mycket flexibelt program har det funnits ett otal möjligheter att presentera ett antal olika varianter.
Olika typer av personregister har sålts, men hela tiden har det funnits möjlighet för dem som önskat att köpa en sammanhängande databas efter eget tycke. Den första sammanhängande databasen såldes 5/2-2002 och Stig Lennart gjort sitt inköp en tid senare.
Ett stort antal sammanhängande databaser levererades fram till senhösten 2003, men av någon konstig anledning köpte de flesta under denna tid Kråken personregister. Kanske för att de var billigare.
Efter november 2003 såldes enbart olika varianter av den sammanhängande databasen och inga personregister.
 
En mycket subjektiv faktaförvrängd och ensidig artikel i tidningen Släkten av avgående ordföranden i Södra Västerbottens släktforskare ställde våren 2004 till en enorm förvirring. Huvudsyftet var kanske att skapa förvirring.
Detta innebär att det fortfarande tycks råda delade meningar trots att jag på min hemsida har försökt att ge en exakt beskrivning.
Släkten har vägrat mig utrymme för att jag skulle kunna ge min syn på saken. Detta trots att jag varit/är mångårig medlem.
 
Det råder tydligen också en viss förvirring när man jämför databas Kråken med HTML dokument som utges på CD.
Grundsunda , Trehörningsjö , Sidensjö , Lycksele och Skorped har nämnts som exempel på databaser, men det är inga egentliga databaser utan HTML  textdokument  med alla dess begränsningar
I dessa kan man inte göra någon databas hantering utan det man vill använda måste manuellt skrivas på nytt bokstav för bokstav.
I databas Kråken, som är en riktig databas, kan man själv med en knapptryckning exporter/importera personer/text , lägga till/ta bort personer/text , lägga in foton, skriva ut, göra HTML sidor etc.
Göra precis allt som kan göra i en genuin databas.
 
De saluförda CD: arna baserade på HTML dokument slutar dessutom i regel vid sockengränsen medan däremot databas Kråken följer familjerna/personerna i deras bakgrund eller vidare öden in i nästa socken.
I databas Kråken är socknarna helt integrerade med varandra med sammanhängande familjer, anor/ättlingar. Här finns dessutom minst 1.000.000 direkta källhänvisningar från kyrkarkivalierna och många MB direkta avskrifter av domstolsprotokoll från 1500-talet och framåt.
På min hemsida www.sikhallan.com finns en mängd direkta utdrag (några procent) ur databas Kråken. Men det är en enorm skillnad mellan hemsidan och databas Kråken.
Här finns mycket att tillägga, men det får vara till en annan gång.
Jag hoppas att ni som uttalar er har sett databas Kråken och inte baserar era påståenden på hörsägen, gissningar och förutfattade meningar.
Jag hoppas också att vi i framtiden kan föra en seriös debatt med fakta som bas.
 
En trevlig helg önskas av
Sven-Erik Johansson