NULL Skriv ut sidan - SV: Orsa

Anbytarforum

Titel: SV: Orsa
Skrivet av: Leif G. Olofsson skrivet 2017-05-13, 09:17
Hej Per.
Jag har kollat dina uppgifter t.o.m. AI:3, men sedan gav jag upp eftersom det inte finns ortsregister i AI:4 m.fl. böcker, och du inte uppgivit sidnummer eller bildnr (om du använder AD).
Men så långt som t.o.m. AI:3 har du fattat rätt.
För mig som forskar i gårdsnamni södra Dalarna är det fascinerande att se hur man konsekvent använder dessa så tidigt i Orsa, och dessutom även uppger kvinnornas gårdsnamn ibland. Det innebär att patronymika försvinner, vilket gör att vi idag har lite svårare att spåra människornas ursprung, om inte födelsetid klart framgår.
I AI:1 Lunden nr 9 står Hindricha h. Anna. Hon är tydligen änka med sonen Pär. född 1651, mågen Michill, född 1649 och hans hustru, hustru Annas dotter Karin, född 1661. Anna hade också en son Erik, f 1666. Sedan kommer Mickels och Karins barn Olof f 1683, Erik f 1684 och Anna f 1688. Tillskriven är Anders f 1692.
AI:s sid 55 ger dig änkan hustru Annas mans? gårdsnamn tillika med hennes eget Hindricha. Det bör stå Grund Lotz, ett namn som du borde hitta igen någonstans i socknen. Därutöver är det inget nytt direkt i AI:2.
AI:3 har Annas son Pär f 1651 som första namn, därefter modern (Mater=mor) h. Anna, Michii, hans hustru Karin, brodern Erik (frater = bror samt Mickels och Karins barn.


Om du är snäll och anger sida eller bild i de följande böckerna du jobbar med, så kanske vi kan lösa resten av dina frågor också.


Hälsningar
Leif O