NULL Skriv ut sidan - SV: Släkten Drake - Jämtland

Anbytarforum

Titel: SV: Släkten Drake - Jämtland
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2021-09-05, 07:09
Nej, någon förklaring om varför det inte verkar som om Christopher Christophersson har några egna anspråk på arv i Dynäs har jag inte, men det finns ju alternativa förklaringar som du redovisar.
Märkligt nog finns namnet Jon inte alls i Gene under 1500- och 1600-talet, så någon möjlig fader Jon från Gene till "wälbemälte" Peder Jonsson Genefelt kan jag inte hitta. Jag vågar inte spekulera i faderns identitet, namnet Jon (utom i Gene!) ett mycket vanligt namn.
Brita Christophersdr kallas "hustru" i Säbrå db 1656. Stigzelius var knappast gift under sin tid som kollega i Härnösand. De kan alltså ha gift sig i början av 1650-talet.
Elisabeth Persdotters begravning finns inte i Härnösands kyrkoräkenskaper. Kyrkans inkomster i mitten på 1650-talet är summerade, "ingen nämnd och ingen glömd" som talesättet lyder. Till exempel 1655: "Af klochkorz och bårklädes 12 dlr 8 öre".
Tyvärr finns inte Christopher Christophersson i mantalslängder eller andra skattelängder efter 1645. (Det finns ju en åldersgräns 63 år, men den gäller inte för dem som förestår hushåll.) Elisabeth har jag, eller rättare sagt min far, inte heller hittat.