NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 februari, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 februari, 2010
Skrivet av: Harriet Hogevik skrivet 2010-02-26, 19:59
Hej Chris! Husläkaren publicerad 1872 försökte ge förklaringsmodeller till familjeanhopningar och kallade detta för ärftlig tuberkulos. Att tuberkulos var en smittsam sjukdom blev känt först 24 mars 1882 då Robert Koch upptäckte tuberkelbacillen (min allra första tjänsteresa förutom sedvanliga kurser gick till Stockholm 24 mars 1982 då jag fick representera kliniken vid 100-årsjubileet) - kombinationen Robert Koch 1882 ger över 80 000 träffar på Google (han gjorde lite annat det året också...).  
Familjeanhopningarna berodde alltså på att någon haft högsmittsam tuberkulos (och man visste inte att upphostningarna var farliga /skulle undvikas) men med den långa och varierande latensen till eventuella symtom är det svårt att se samband och individens motståndskraft varierade mycket - mest beroende på näringstillståndet - men annan nedsättning som graviditet och alkoholmissbruk hade också betydelse.  
Glaset med grädde vid platsen för familjens magraste barn var en sedvänja i såväl stadsfamiljer som lantbrukarfamiljer som redan förlorat ett barn i tuberkulos (1925 - 1935) i min släkt och troligen ganska allmänt.
I Svenska gods och gårdar, del Bohuslän som trycktes 1943 är det en minoritet lantbrukare som uppgivit att deras kreatursbesättningar är reaktionsfria (förmodligen för att det vid den tiden var nästan självklart).
Och ja, Mjölkdroppen i Stockholm var föregångare och pionjär i världen till företeelsen barnavårdscentral.
Mvh Harriet