NULL Skriv ut sidan - Stjernström

Anbytarforum

Titel: Stjernström
Skrivet av: Erik Kuoksu skrivet 2001-11-30, 20:40
Till Sture Bjelkåkers inlägg:
 
Jo, det finns en adlig ätt Stjernström, (nr. 1170, adlad 1689) som fortlever med ett par medlemmar. Hans Stjernström tillhörde inte denna Stjernströmsläkt, åtminstone finns han inte upptagen hos Elgenstierna.
 
Till Åke Barck:
 
Är du säker på att hans patronymikon var Hansson? Jag vill minnas att jag aldrig har sett honom omnämnas med patronymikon, men jag kan ha fel.  
 
Tilläggas kan följande om Hans Stiernström:
 
1) Uppgiften att han bodde i Kuoksu 1765 (tror att det var det året), en uppgift som bl.a indirekt förekommer i Tornedalens Historia II är felaktig, och beror på slarvfel i Mantalslängderna, analyserar man dem noggranat inser man det. Det enda hemman som fanns i Kuoksu vid denna tid var Lars Larsson Kuoksus (Kuoksu krononybygge nr. 1).  
 
2) Enligt hembygdeforskaren Carl Andersson i Lainio är det Hans Stiernström som har gjort träsniderierna i Jukkasjärvi kyrka. Exakt vilka träsniderier har han tyvärr inte specificerat. Kanske korskranket, som ju är de enda riktigt iögonenfallande träsniderierna, om jag inte missminner mig. (Källa: Andersson, Karl 1960: Lainio, manuskript, inskickat till museinämnden i Kiruna 1961)
 
mvh
 
Erik Kuoksu