NULL Skriv ut sidan - Ambjörn

Anbytarforum

Titel: Ambjörn
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2004-06-23, 17:47
Hej Stig-Owe,
14/2 1651 vid Norra Vedbotinget står (normerat):
Kerstin Jöransdotter i Bänarp begärer 40 daler Koparemynt i interesse av Jöns Ambiörsson för de 20 Rigsdaler hans Swerfader hafft hawer 1 10 år; heremot Jöns swarar at hans swerförelderar henne uppfödde, mente altså interessen givit bliwa; det och Nembden samtyckte, efter hon i 6 år intet gagn göra kunde.
 
Av andra mål kan jag se att andra Jöranssöner och -döttrar har relationer till Bänarp. Längre fram säljer 1678 26/2 länsmansänkan Anna Jöransdotter i Isaryd, emedan hennes fordom Man och Länsman i Frinderydz Sochn, Sal. Lars Månsson i Isaryd, för någre åhrs upbörder af bemte Sochn, är förfallin till 222.salers, 8 2/3 öre Sölfr mts Rest, och hon med sine fattige barn, finnas aldeles Oförmögne. Ehrmälte resterande Summa wederbörligen att afläggia, altfördy hon af frij willie och moget betänkiande, bekänner sigh uthi restens afbetalning updraget och försåldt till hans högGrefl. Nådhe Hr Rijkzdrotzetens, högborne Hr Grefwe Per Brahe, Grewe till Wijsingzborgh Sitt deels Erfde, deels Aflinge Skattehemman i Bänarp, Ett halft uthi Frinderydz Sochn beläget, för 130.daler Sr mt, hwilcke peninger hans högGrefl. Nådhe, för Skatterättigheeten i bemte Bänarp, eij allenast uthi resten nådigt decourtera låtet, uthan jämwäll af högberömbnlig mildheet, Emellan och hennes Barn. Dhen öfrige resterande Summa 92.daler 8 2/3 öre Sr mt nådigst tillgifwet; hwarföre Enckan icke allenast Underdåningst i köpebrefwet denna höga Nåden ehrkänner, uthan mentionerade halfwe Skattehemmanet Bänarp, sigh afhänder aldeles efter Jordb. 10.cap.
 
Hårda tider!
 
Möjligen kan man tänka sig att Jöns Ambjörnsson var gift till Bänarp. Kollade mtl 1652 där jag antecknat:
År Hem. Förnamn Efternamn Gård Titel Ägare Anm
 
1652 1 Jöns Knutsson Bänarp  sk/kr 2
1652 1 Jöns  Bänarp  sk/kr sg 2
 
Två Jönsar alltså och sannolikt Jöns Ambjörnsson angiven i s[amma] g[ård]. I utskrläng 1663 står han men hela namnet.
Skall se om jag hittar något mer ... men kanske vi skall be Peter att flytta detta till Frinnaryd då det börjar handla om mer än namnet Ambjörn.
Vänligen,
Olle
 
PS. Har en kopia på mtl & boskapsl 1638 (ej filmad). Där anges Erik och Lasse bo i Bänarp sk/kr. I Gåvolängd 1629-1696 (Tack Hans!) anges en Jöns i Bänarp först 1659. DS