NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 maj, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 maj, 2010
Skrivet av: Erik Holmlund skrivet 2010-05-24, 20:33
Som sagt så tycker jag det citaten i det ovanstående inlägget bevisar att Hans Ersson inte kan ha varit svensk. Men det finns ju en uppsjö av ytterligare indicier som i sig inte bevisar något, men som ytterligare stödjer påståendet att Hans Ersson var lappsk, som även de kan vara värda att omnämna:
 
3) Hans Ersson tituleras profoss. Jag vet uppriktigt sagt inte i vilken källa uppgiften att han var profoss kommer ifrån men det tycks vara en uppgift som repeteras av många forskare. Så här skriver von Duben i I Lappland och Lapparne, tryckt 1873, sid 35-36 om profoss-befattningen:
Det är sådana afsigkomna varelser, s. k. fattiglappar, hvilka slå sig på kring-vandring och tiggeri i hemlandet, eller uppträda som vallhjon i sydligare delar af Norrland och vid dess kuster. Ur dem rekryterades fordom de s. k. Socken-lapparne, hvilka åtogo sig profoss- och afdragare-befattningar i orterna omkring.  
Von Duben talar förvisso om sockenlappar, men profoss-titeln tycks ofta ha varit en befattning som tilldelades just lappar.  
Märk väl att de militära profosserna torde vara att betrakta som ett helt annat kapitel.
Tips på andra profosser i lappländska socknar mottages gärna, oavsett om de är svensk, finsk eller lappska.  
 
4) Hans Ersson bebor ju ett lappskatteland. Märkligt att ingen tillmätit det en större vikt.
Har ingen undersökt vidare i mantalslängder/uppbördsböcker om det fanns någon Erik bland skattlapparna i Umeå lappmark  
som kan ha farit hans far?
 
5) Könik Granlund kallas som sagt för 'lappo' på ett flertal platser. Det borde inte ha viftats bort så lättvindigt.
 
6) Könik Granlund uppges i en konsistorieberättelse från 1740 vara mäktig lappska språket(återges även i herdaminnet). Han har inte lärt det sig av sin moder, det är helt klart. Förvisso förekommer det att personer utan lappsk påbrå kunde  lära sig lappska. Att uppges vara mäktig ett språk, det är ett starkt uttryck. Man kan inte bara vifta bort det som en oviktig detalj.  
 
7) Hans Erssons dotter Barbro Hansdotter var gift med lappen Mårten Turesson (af Gran) som mig veterligen inte finns antecknad någonstans som nybyggare. Det är extremt ovanligt att helsvenska nybyggardöttrar gifter sig med lappar som inte är nybyggare, om det förekommer så är det väldigt mkt av undantag. Att döttrar till lappska nybyggare gifter sig med skattlappar är dock inget ovanligt.
 
8) Carl-Oskars fynd nämnt längre upp i tråden, från Arjeplogs kyrkoräkenskaper är mycket intressant:  
Hans Ericsson Gran ifrån Sortzelet låtit begrafwa ett barns lÿk i kÿrckan
Dock tolkar jag det inte på samma sätt som Carl-Oskar. Jag tolkar inte Gran som en del av ett namn utan som en beteckning för tillhörighet till Grans lappby. För övrigt fanns inget kapell 1685 i Sorsele, utan då låg kapellet i Gillesnoule. Kyrkan i Sorsele byggdes väl ca 1693. Det utesluter förvisso inte att en svensk nybyggare kan ha slagit sig ner vid Sortzehlet redan innan. Dock utesluter det väl att klockarskapet som sidosyssla var något som kan ha utlovats eller lockats med för att få någon svensk nybyggare till platsen.
 
9) Som redan anförts av andra så vimlar det lappska klockare i fjällsocknarna. Det var regel med ytterst få undantag, att de tidigaste klockarna i fjällbygderna var lappar.
 
Sen finns ju de olika anteckningarna om Hans Erssons svågerskap med lappar, som jag dock avstår från att kommentera
här och nu. Kanske reder det ut sig en dag på den punkten .
 
Hursomhelst, det känns som att det har grottats för lite i mantalslängder/uppbördsböcker över Umeå lappmark när det
gäller fallet Hans Ersson, eller har jag fel? Kanske finns där någon Erik som möjlig fader.
 
(Meddelandet ändrat av holmlund 2010-05-24 20:34)
 
(Meddelandet ändrat av holmlund 2010-05-24 21:59)