NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 februari, 2016

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 februari, 2016
Skrivet av: Daniel Norrgård-Darelli skrivet 2016-02-06, 00:11
Tack Bo_Arne, Carl Johan och Ingrid, för Era kloka synpunkter.  
 
Ja, som jag försökte få fram, så är jag inte alls emot resandeförklaringen som sådan, för självklart var många under 1800-talets Sverige resande. Och för Västgöta- och Smålandsforskare är detta jätteviktig forskning, för knappt någon undgår att stöta på detta någon gång.  
   
Nej, min tanke med inlägget är nog mer att ur släktforskningshänsyn, får djupare inblick i hur t.ex. just resande- släkterna uppstod, för att därigenom kunna i bästa mån kunna forska vidare.  
Om man trots kända uppgifter fortsätter att indexera in vissa släkter i fel grupp i släktforskningen, så försvåras ju forskningen i sig. Jag har själv inget alls emot begreppen om resanden. Tvärtom har alla de tre stora resandegrupperna var och en för sig en enorm och sprakande historia. Jag söker nog bara mer konkretisering för att underlätta forskningen, som ofta precis som i mitt fall, är lekmannamässig. Då är alla verktyg för att föra forskningen framåt viktig.  
En sådan sak är menar jag, att faktiskt lyfta det begrepp om resande-allmoge som uppstår i synnerhet kring mitten av 1800-talet. Alla som forskar på Västergötland och Småland, stöter regelbundet på denna resande-grupp. Och inte sällan blir det genast svårforskat om man letar efter personer i fel grupper av människor från historien. Samma sak har jag sett om man forskar på alla resande-grupper.  
 
En annan viktig del som jag forskar på, är det socialpolitiska samhället Sverige som uppstår under tiden för den stora Amerika-emigrationen. Inte sällan klassas personer med kringresande yrken som lägre klass i samhället än många andra vid denna tiden. Och inte helt osant är det, eftersom många av de som blev resande, hade inte råd att emigrera.  
Det som däremot är märkligt är, att i både domar och andra myndighetsutlåtanden mellan 1850-1954 kan man se att mindre bemedlade personer, klassas som t.ex. zigenare eller tattare trots att de kanske inte alls har den släktkopplingen. (ex. har jag sett fall från direkta rakt ana i vallonsläkter, som anges som zigenare bara för de valt ett resande liv och varit svartmuskiga eller mörkhyade, vilket alltså förövrigt också stämmer jättebra in på en del av vallonhusen som kom till de svenska bruken främst under början av 1600-talet).  
Detta är en socialpolitiskt intressant utveckling vid tiden. Inte minst eftersom det i många fall samtidigt är visat att visa stora romska-släkter (som oftast klassas som den första resandegruppen), under samma tid hade det inte sällan t.o.m. bättre ställt än den resande allmogen.  
 
Så sammantaget, för min del handlar resonemanget just om utveckling av vår släktforskning, och just därför så borde vi kanske också utveckla de olika ämnesgrupperna. Med ökad förståelse och tydlighet, så hittar vi lättare i denna djungel av information vi har tillgång till inom släktforskningen.  
 
Ett annat område som jag också forskar mer på är 1700-1900-talets yrken och dess utveckling. Även här skulle en tydlighet av sådana begrepp underlätta, för att förstå vissa yrkens uppkomst, urval till yrken, yrkens betydelse för samhällets utveckling etc. T.ex. en glasförare. Är det många idag som förstår, att utan alla dessa glasförare så skulle t.ex. inte våra porslinsfabriken haft den framgång som de haft i Sverige. De som var glasförare, var egentligen inget annorlunda än våra distriktsförsäljare av kontorsmaterial eller andra handelsvaror idag.  
Vilka tog då dessa yrken, hur levde man för att sköta detta yrket, och inte minst yrkets geografiska spridning som förklarar bosättningar och födelser etc. Så min lista kan göras lång på skälen till noggrannhet.  
 
Så ja Carl Johan, visst var säkert Benjamin och Peter Darells liv 2-3 generationers resande i vissa led, så visst kan man och bör kanske kalla dem resande. Och visst kunde de möjligen kanske lite romani ( så är det ju än idag, jag reser på Mellanöstern i mitt arbete och har lärt mig arabiska, men det gör mig inte till arab), och kanske gifte någon sig med en rom. Men gör det släkten till en romsk resande släkt ? Nej, givetvis inte. Men till resande allmoge, ja definitivt. För det är just den verklighet de levde i.  
(Jag har även talat med släktforskare som forskar i sina egna rom-släkter, och de säger samma sak och vill helst inte kopplas till svensk-resanden som de valt att kalla det, inte minst eftersom det försvårar även den forskningen).    
 
Så jag är nog alltså benägen att helt hålla med Bo-Arne, att några generationer på vägen gör inte en släkt resande, lika lite som ett ingifte i en Kungasläkt skulle göra släkten kunglig.  
 
jag tror Ingrid är inne på rätt spår, vilket jag också antyder i mitt första inlägg. Definitionerna bör utvecklas så vi ännu tydligare ser vad vi letar efter. Jag skulle väldigt gärna se tre olika resande grenar, så man tydligare kan forska rätt. Sedan kommer man säkert under t.ex. 1800-talet att hitta korsvägar där de möts. Men det är ju det som gör detta med släktforskning så spännande ....  
 
Tack för att Ni tar er tid att fundera över dessa frågor. Det underlättar i vart fall mina tankar kring hur jag bäst skall bedriva min egen släktforskning, och förhoppningsvis öppnar det kanske en ny dörr med tankar och värderingar kring någon uppgift man tidigare fastnat på för att man kanske sökt i fel linjer.    
 
Med vänlig hälsning // Daniel  
 
ps. Bo-Arne, den DNA-undersökning på Regina Nilsdotter du refererar till vore spännande att få veta mer om. Jag har också en ännu obekräftad uppgift på liknande, nämligen att hon skulle ha rötter just i öst-Karelen, dvs i stort sett där västra Sibirien tar sig vid. Det är också samma område som flera soldater hämtades till de svenska härarna under slutet av 1600-talet, så det är en klart spännande uppgift.