NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-06-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-06-08
Skrivet av: Gabriel Wallgren skrivet 1999-06-02, 01:55
I ett inlägg från den 24 april (ovan) föreslår Bo Lindwall att boråsdrängen Lars Andersson Lund kan vara son till Anders Påvelsson Lund.
Eftersom jag redan dementerat uppgiften för Bosse telefonledes tänkte jag även informera övriga om att Anders Påvelsson Lunds barn klart framgår av hans bouppteckning från 1781. Barnen är de som jag upptar redan i mitt inlägg från den 20 april (se ovan) d v s Ingrid Falkenholm (g m färgaren i Norrköping Johan Jacob Falkenholm), Maria Elisabet Militz (g m rådmannen J G Militz) samt dotter Christina (g m Marin Andersson). Samtliga männens namn förekommer också. I denna bouppteckning omtalas också den fjärde systern, Annicka Lund, som avlidit ogift och barnlös redan 1774 [Ulricehamn Rådhusrätt och magistrat F II: 3, bouppteckning 1781 7/3, s 643ff].
 
Som en intressant anekdot kan nämnas att ättlingarna till Militz och Falkenholm tycks ha lämnat resandelivet vilket bäst exemplifieras av Maria Elisabet Militz son Peter Militz som blir handelsman i Göteborg och Ingrid Falkenholms sonson Jonas Falkenholm (1794-1869) som slutade sin karriär som överinspektör vid tullkammaren. Han var en framstående amatörmusiker och bildade den inom Stockholms musikvärld väl kända Falkenholmska stråkkvartetten. Han var dessutom en av stiftarna till KSSS 1830 [Fribyggare-Sällskapets 150-årsjubileum 1937, Göteborg 1937, s 45]. För övrigt kan nämnas att denna synnerligen välskrivna biografi över Fri-Bryggare-Sällskapets medlemmar på 183 sidor endast trycktes i 50 exemplar hos Elanders Boktryckeri AB i Göteborg 1937, ett företag som jag själv senare kom att vara anställd hos 1989-1996. Boken ja, den hittade jag på en antikvariat auktion för några år sen där man sista dagen fick köpa alla böcker för enhetspriset fem kronor!