NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 november, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 november, 2010
Skrivet av: Jan-Erik Björk skrivet 2010-11-04, 11:52
Björn
 
Du kan mycket väl ändra det som är fel utan hjälp av Anbytarforum. Metoden är helt enkelt att lägga ner mera tid på källmaterialet. Alltså läsa texterna noggrant, forska framåt och bakåt i tiden, söka upp annat källmaterial än kyrkböcker mm. Vidare att ställa upp dina forskningsuppgifter på ett tydligt sätt, testa hypoteser, dra slutsatser mm. Din nuvarande metod går ut på att gena i kurvorna och ta hjälp av (eller utnyttja) andra forskare med de allra enklaste problemen. Sådana problem som du efter dina över 2 000 frågor här på Anbytarforum borde ha fått en stor erfarenhet av. Du har ju tydligen tillgång till arkiv digital. Vidare finns SVAR som tillhandahåller en mängd intressanta databaser.  
 
Jag har här på Anbytaforum hjälpt många forskare, främst vad gäller skogfinsk forskning. Har alltså inget emot detta, men jag vänder mig mot din metod som innebär att du systematiskt slänger ut en mängd frågor inom de flesta socknar i Mellansverige rörande mycket enkla uppgifter.  
 
Jag är studiecirkelledare i släktforskning för nybörjare sedan en tid. Och vill påstå att vissa av nybörjarna har kommit mycket långt i metoder och tekniker. En framgångsrik forskning bygger på kunskaper, erfarenheter, metodik, systematik och fantasi.  
 
I all välmening hälsar
Jan-Erik Björk