NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-05-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-05-28
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2001-05-07, 18:51
Hej Barbro, eftersom dina utvandrare tycks vara från Malmö respektive Värmland så är ju de båda grannländerna troliga alternativ. Länkarna har stått flera gånger och kanske även hittas på Rötter.  
 
Det danska utvandrararkivet är sökbart på Internet för tiden 1869 till 1903/1904, finns även på CD, se www.emiarch.dk . Tiden efter 1903 finns filmad fram till 1940. Jag har inte snabbt kollat Norge för att se om en gemensam bas finns, jag har för mig att man måste söka på resp. utresehamn, men länkar hittar du här http://www.disnorge.no/emi_imi.htm .  
 
Ellis Island var ju dels inte den enda inresehamnen i USA, jag läste om databasen att de 22 miljonerna den innehåller utgör  71 % av de som kom till USA under den aktuella tiden, dels är som diskuterats under rubriken Sökning av emigranter i Amerika stavningen av både för- och efternamn i databasen väldigt olika, man ser exempel på att de inte kunnat läsa förnamnet mer än delvis (sök på Larsson får du redan på första sidan se det) eller så har hon en initial eller förkortat namn. Att personer inte alls finns i Ellis Island-databasen kan väl vara väldigt svårt att säga.
mvh, Eva Dahlberg