NULL Skriv ut sidan - Gällaryd

Anbytarforum

Titel: Gällaryd
Skrivet av: Rune Johansson skrivet 2015-11-29, 09:42
Jag har min släkt vid gamla riksgränsen Sverige-Danmark. Det är intresset med dokumentation om människorna i Mistelås, Slätthög och Rydaholms socknar som har lett till att jag har medverkat i ett antal roteböcker, PÅ köpet får man även ta del av angränsande socknar som Gällaryd och Hjälmseryd.
 
Du hittar dina anor i födda Gällaryd C1 sid 185, vigda i samma bok sidan 737 och där kan man läsa att Maria  kom från Stora Bohult.
Sedan har du den turen att Stora Bohult låg i Gällaryd skate som till tillhörde Västra Härad och där kan du hitta bouppteckningen efter Anders Larsson. När du är på AD och församling/socken bläddra ned till bouppteckningar Västra Härad sök då på F1:6 sidan 1127
 
Om fastigheten står då att Anders Larsson med hustru Maija Persdotter ärvde och köpte gården efter avlidna svärmodern Kerstin Arvidsdotter. Ännu en generation bakåt i tiden men jag har ännu inget namn på Kerstins man. Lars är ett ovanligt namn i Gällaryd och Arvid - där fick jag för 13 år sedan en utredning om tänkbara anor var Arvid kunde komman från, Socknarna Åker, Byarum och Fryele nämndes men Arvid förekommer även ofta i Rydaholms socken. Den enda hjälp jag kan bistå med att du har ett enormt sökande i mantalslängder och domböckerna från Västra Härad efter uppgifter från Bohult.