NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-15
Skrivet av: Mattias Engdahl skrivet 2006-12-15, 23:44
Hej!
 
Jag har, med en del hjälp från ovan (d.v.s. en vänlig kvinna i Kungsbacka) och några korta stunder på landsarkivet under semestern lyckats identifiera några förfäder till mig i Lindome och nu undrar jag om det finns någon som kanske vet att hjälpa mig något.
 
Det gäller för det första en viss Alexander Nilsson som jag återfann under Gastorp 1.  Han skall vara född 26 Juli 1816 och vara son till en inhyses (?) Nils Svensson (född 20 Juli 1793, död 1826), och bor tydligen där tillsammans med sin farfar och farmor, Sven (f. 21 Oktober 1768) och Anna (f. 17 November 1761, död 1826 (tror det står den 24 april)).  Dessutom finnes där en farbroder, Andreas Svensson.  Detta enligt husförhörslängden.
 
Alexander skall ha varit gift med en Albertina Olausdotter, f. troligen 4 Juli 1821 i Fagered #1, Lindome och möjligen dotter till Olaus Carlsson, f. 14 Augusti 1772 och hans hustru Anna Christina Johannesdotter, f. 25 April 1791.  Tyvärr så har jag också andra uppgifter som meddelats mig vilka föreskriver andra föräldrar till denna Albertina:  fadern kan alltså ha varit Olaus Arfvidsson, f. 16 Oktober 1789, d. i Fagered #1 och hans hustru Christina Johansdotter (f. 25 Juli 1791, d. 7 Juni 1844 i Fagered #1).
 
Frågorna blir då om det finns kunskaper om någon av de ovannämnda i någon form över huvud taget?  Särskilt önskas ju vidare släktuppgifter bakåt, men framåt är ju roligt också!  Av problem två så undrar man ju naturligtvis vilka de riktiga föräldrarna är och om det går att komma längre tillbaka på det hållet också?
 
Som sagt så uppskattas all hjälp varmt,
 
 
Mvh,
 
 
Mattias Engdahl
Sydney