NULL Skriv ut sidan - Namnnormering

Anbytarforum

Titel: Namnnormering
Skrivet av: Vincent Eldefors skrivet 2007-09-24, 10:38
Eftersom Jörgen inte verkar besitta några större kunskaper om programmering eller databaser (vilket jag givetvis inte kräver av någon men då ska man heller inte försöka få det att verka på det viset) eller vägrar ta in det jag skriver så blir det här mitt sista försök att förklara det jag skrivit gång på gång. Jag tycker inte programmeringsteknik eller databasdesign bör diskuteras ingående på detta forum men är så illa tvungen eftersom Jörgen  inte inser faktum på annat vis.
 
Jörgem skrev:
Jo, säger du, och motiverar det med att man kan ha stavningsvarianterna i en tabell i databasen. Men då är det ju inte frågan om någon programmering mellan databas och användare - finns stavningsvarianterna i en tabell i databasen, så finns de i databasen! En databas kan ju innehålla många tabeller kopplade till varandra.
 
Först och främst så skrev jag att det var ett alternativ, de kan lika gärna exporteras till en array i textfil eller på annat sätt vid varje ny inmatning. Oavsett var de olika namnvarianterna finns så bör de inte finnas i de namnkolumner som används vid sökning. Webbdatabaser har normalt inga kopplingar mellan tabeller utan dessa görs via sökningar i programmeringsledet.
 
Och varför blir sökningen effektivare och belastningen mindre om man har den normaliserade stavningen i tabellen med de registrerade personerna och varianterna i en annan tabell kopplad till den första, och mindre effektiv och högre belastning om man låter stavningarna byta plats? Sökningen sker ju i samma fält... De båda namnfälten kan ju f.ö. med fördel vara placerade i samma tabell.
 
Sökningen sker inte i samma fält. Din variant kräver att man söker på varje stavningsvariant i hela databasen oavsett var du gör din koppling. Låter man istället programmet normalisera stavningen innan sökning och söker i ett normaliserat fält behöver du bara söka på ett namn.
 
Nästa stycke du skrev hintar dock om att även du ändå måste ha ett normaliserat namnfält i databasen om det ska fungera bra.
 
Som jag också skrev bryr jag mig inte om hur folk skriver sina anfäders namn här eller annorstädes utan detta är som sagt var för att få en så effektiv databas som möjligt. På alla andra håll kan man ju ange texter bokstavligt... Du plockar hela tiden lösa delar av mitt resonemang ur sitt sammanhang. Personligen tycker jag dock det ser illa ut med tio olika stavningar av samma namn och det blir än mer förvirrande för t.ex. svenskättlingar i Nordamerika. Det fanns som sagt var ingen stavningsstandard som gemene man följde på den tiden.