NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 december, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 december, 2011
Skrivet av: Nils-Göran Andersson skrivet 2011-11-29, 21:50
Hej Leif Olofsson och Stefan Jernberg
 
Angående Sämia eller Sämja och barn och barnbarn.
Tack för tipsen som jag fick den 7 november.
Jag har kollat med Registrator på Krigsarkivet. Dom har ingen lista över soldatnamn utöver Centrala soldatregistret och där kan man ej finna namnet Sämian. Krigsarkivets registrator föreslår att man letar i t ex “Roterings och utskrivningslängder“ och möjligen på “soldatnamn” i KB:s databas.  Jag har ej gjort något mera på detta.
 
Däremot har jag hittat det där om “Sämjans barn” som Leif O. kom ihåg men ej kunde återfinna, det står i “Hösttinget 1686 den 8,9 o 11 oktober”. där står bl a “Anders Matsson Sämias barn ähr alle  
dödhe, Sohnesohnen Johan Persson Tiädur, Soldat, förebahr sin fadher als inthet hafwa fått  
ärfwa effter dhess föräldrar. Nämbdemannen Mats Ericsson i Diusa och samptl dhe andra  
närwarande Diusaboarne wittnade Anders Matsson Sämia warit en Tiggare, och blifwit  dödh  
widh Fahlun.” och dessutom framgår det att Anders Matsson Sämia är far till Per Andersson som i sin tur är far till Johan Persson Tjäder.
 
Per Andersson (Sämia) 1627-1683 har kanske “ärft” tillnamnet Sämia från sin far. Han kanske kallades Sämias Per. Arvet i övrigt tycks ha varit klent, i tidigare nämnda tingsprotokoll står “at han icke en Spiks wärde skall fått ärfwa effter sin sahl fadher”.
Tillnamnet Sämia har jag endast funnit i hans vigselnotis i Husby C:1 sid 10 1656.  
I AI:1 s 23 Djusa och i dopnotiser för barnen Anders, Johan, Anna och Mats i C:1 sid 12, 21, 29, och 39 samt i dödbok C:1 sid 96 1683 kallas kan bara Per Andersson. Även i “Hösttinget 1686 den 8,9 o 11 oktober” kallas han enbart Per Andersson.
I Husby Socken i Dalarna, sjunde häftet av Leif Olofsson på sid 21 står att denne Per Andersson gav upphov till gårdsnamnet Pelles i Djusa.  
Sonsonen Johan Persson föddes i januari 1661 i Djusa. (C:1 sid 21 döpt 1661-01-27, 3 p Epiphania) (1658 enl Cent. sold. registret som anger Dalreg. pers.hist del 2 sid 106 som källa.).
Johan var soldat för Tjäders rote i Husby 1679-1691 och korpral för Busks rote i Husby 1691-1701 och blev furir för samma rote 1 månad före slaget vid Narva 1700-10-22 där han stupade. (Enl. Cent. sold. registret som anger Dalreg. pers.hist del 2 sid 106 som källa.).
Han var gift två gånger och fick 9 barn.
När han skulle hämta en fjärdedel av sin årslön hos en av sina rotebönder Mats Andersson i Djusa blev han på grund av slagsmål med rotebonden åtalad för vållande till annans död. (Vårtinget 1699 15,16 o 17 maj.) Han blev frikänd från dödsfallet men fälld för att han försökte hämta pengarna för tidigt. Bifogar ett par utdrag från protokollet som totalt blir 4 A-4 sidor när man renskriver det.
Nämnden förklarar sigh intet kunna ansee dhe åkommor som uppå Matts Anderssons kropp befundna och igenom Corporalens Johan Busks dels handawärkan dels sparkande honom tillskyndade äre, för dödelige, och så swåra, att dhe gällit lifwet an,  
med hoot, trug och hugg welat twinga Matts Andersson, som sin oförmögenhet förebar, att gifwa sig penningar innan halfwa åhrs terminen omsluten war, sakfälles han Johan Busk att plichta med nio gånger gatulopp.
 
MVH
Nils-Göran