NULL Skriv ut sidan - Kindborg

Anbytarforum

Titel: Kindborg
Skrivet av: Gerd Johansson skrivet 2003-04-06, 17:43
Hej Arne! Ett sent inlägg. Jag har nyss upptäckt ditt inlägg från 2001 när jag sökte på namnet Wedelin. Bland min mans anor finns det en Catharina Andersdotter Wedelin i Larv och Södra Lundby. I Larv bodde hon i sitt första gifte och i Boestrop, Södra Lundby före det giftet och i sitt andra gifte. Som faddrar till hennes barn återfinns både Abraham Wedelin och Ambernus Wedelin. Hon är även fadder åt deras barn. Mönsterskrivaren Abraham Wedelin och Catharina Kinborg får en son Anders 1739 26/9 i Boestorp, Södra Lundby. Vet du något om Abrahams anor? Kan han ev vara bror till min Catharina?. Namnet Wedelin kan ju komma av Vedum, men det är ju frågan om vilket Vedum. Lakse-Vedum som ligger granne med Södra Lundby, Kinne-Vedum som familjen senare verkat bo i eller det Vedum som nu ingår i Järpås socken. Enligt Catharinas åldersangivelse i dödboken skulle hon vara född 1706 el 1707. Laske-Vedums födelsebok börjar 1710 och i födelseboken för Larvs pastorat (där S Lundby ingår) hittar jag henne inte. Å andra sidan är den inte helt komplett. Det figurerar även en Annicka Andersdotter i sammanhanget, som ev kan vara en syster till Catharina. Som sagt vad vet du något mer om Abraham?
 
MVH
 
Gerd Johansson