NULL Skriv ut sidan - Debilitas congenita

Anbytarforum

Titel: Debilitas congenita
Skrivet av: Håkan Widell skrivet 2003-03-16, 18:19
Hej Joel och Anita! Även om jag inte just nu har tillgång till klassifikationsregistret över sjukdomar och symtom, är också jag ganska säker på att ålderssvaghet fått ett diagnosnr, Jag är också ganska säker på att ålderssvaghet accepteras som dödsorsak i dödsorsaksintyg och att denna dödsorsak eller diagnosen senilitet (innefattande även fysiskt åldrande) under de senaste två årtiondena blivit vanligare i takt med att obduktionsfrekvensen gått ner, fr a inom den äldsta åldersgruppen.  Detta innebär ju samtidigt att vi har fått ett mindre tillförlitligt dödsorsaksregister. Däremot tror jag inte det accepteras att gällande små barn, som dör i nyföddhetsperioden, sätta diagnosen svaghet som dödsorsak. I dessa fall blir det säkerligen fråga om obduktion för att fastställa dödsorsaken, såvida inte diagnosen redan i ett tidigare skede kunnat säkerställas, t ex genom att man vid ultraljudsdiagnostik kunnat påvisa grava missbildningar.
Mvh! Håkan
PS! Hittade nu på nätet Socialstyrelsens dödsorsaksregister, som kanske kan vara av intresse för någon: http://www.sos.se/FULLTEXT/42/2002-42-4/2002-42-4.pdf     På sid 14 talas även om hur prästerna från år 1749 gjorde rapportering om dödsorsaker.