NULL Skriv ut sidan - Södra Vi

Anbytarforum

Titel: Södra Vi
Skrivet av: Berit Sjögren skrivet 2015-06-22, 21:08
Hej Asta! Ja, smeden LJ Edmondssons barn kallade sig Edman.  
Jag räknar mig som väldigt mycket släkt med dig eftersom du liksom jag härstammar från Bäckhult och Bofall. Mina anor där är de jag ägnat mig mest åt eftersom jag kunde utgå från gårdsarkiv o för att jag o mina syskon fortf. äger morfars gård i Bäckhult i 12 generationen, alltsen kyrkoherde Nils A Dyk i S Vi köpte hela Bäckhult 1596. Även på de numera 2 gårdarna i Bofall kan vi båda räkna anor ner till tidigt 1600-tal. Jag kan inte redogöra för allt här men kan skicka dig vad jag skrivit eftersom jag har några ex. kvar. Om Bäckhult i SoH 1981 o om Bofall i S Vi-krönikan. Anders Gustafsson i Bäckhult var min morfars FAR-Jag skrev fel-  hans far Gustaf Andersson (1758-1831) gifte sig till Bofall och ägde både Bäckhult o Bofall. Jag måtte ha försummat senare ättlingar för jag har alldeles tappat bort din farmor Selma Sofia Svensdotter. Vem var Lindström hon gifte sig med? Hennes brorson Henry Svensson (1909-1995) blev siste bonden i Bofall o han kunde berätta mycket om släkten. Jag tar kontakt med dig. Berit