NULL Skriv ut sidan - SV: Skumpe

Anbytarforum

Titel: SV: Skumpe
Skrivet av: Anders Väppling skrivet 2018-07-29, 22:03
Hej Anders!
Möjligen kan det också varit så också att han blev tilldelad namnet Skumpe vid tillträdandet som soldat av någon chef på regementet. Det var nog ett vanligt förfarande när nya soldater/ryttare tillsattes.


Tack för tipset ur domboken.


Hälsningar
Gerd
Hej Gerd!


Ja, absolut - så kan det definitivt ha varit. Det var noteringen att det var Bryngel Skumpes arvingar som rustade Linnar som väckte en undran om han inte var släkt med Bryngel trots allt, men det kan förstås lika gärna vara så, att namnet Skumpe "gick i arv" till ryttaren som blev tilldelad just detta rustställe eller (som du säger) att någon i chefsposition tyckte det var lämpligt med just namnet Skumpe. Jag har endast släktforskat sporadiskt i drygt 5 år, så när jag börjar kika i domböcker och mantalslängder från 1600-talet är jag så att säga vid fronten för mitt genealogiska kunnande, men det är spännande och jag hoppas att även denna lösa tråd kan knytas samma någon gång i framtiden.


Som sagt: hittar jag något med om Skumpe-släkten som kan vara av intresse för dig eller andra skriver jag ett inlägg i tråden!




Mvh,
Anders