NULL Skriv ut sidan - Frillesås

Anbytarforum

Titel: Frillesås
Skrivet av: Britt Börjesson skrivet 2015-06-28, 14:23
Hej Rolf,  
Jag har uppgifter om att Mattis Kinbergs hustru Anna dog 1758 den 26 maj. Dottern Anna var född 1724 den 30 april, och i hennes födelsenotis läser jag modern Anna, inte Jönsdotter utan Stensdotter. Det blir liksom bigami om han skulle ha gift sig ännu en gång när dottern var två år, med en annan kvinna. Jag har inte kollat källan till vigselregistret, det borde göras, men jag har förstått att det inte alltid var så noga med fruntimrens namn. Jag har rotat mycket i en annan anmoder vid samma tid, på Stallebacka i Landa, och fått konstatera att antingen höll min anfader Arvid ett helt harem eller också har prästen helt enkelt skrivit olika namn på samma kvinna. Tillbaks till Mattis så är det ju inte omöjligt att han gifte sig med dotterns mor när han t ex kom tillbaks från ett eller annat krig? Sådant har hänt förr.
Dottern Anna flyttade förresten till gifta dottern i Landa på sin ålders höst, utfattig så at hon undfått fattigwårdsmedel, ej flera bräckligheter är hon  
behäftad med, utom det att hon har en son som är krympling och går på socknen härstädes, flyttar nu till sin måg Anders Börjesson i Maen i Landa Socken, som af medlidande tager emot henne, under vittnesbevis, så att hon med enfaldig Christendomskunskap har nyttjat Salighetsmedlen, i sin fattigdom lefvat ärligen och rekommenderas således på det ömmaste.  
Hälsningar, Britt