NULL Skriv ut sidan - SV: Angående Gertrud Larsdöttrar i Björke

Anbytarforum

Titel: SV: Angående Gertrud Larsdöttrar i Björke
Skrivet av: Jan Lilliesköld skrivet 2017-03-02, 18:21
Några kommentarer ytterligare   :)

I början av tråden angav jag följande giften, med Gertrud Larsdotter:

1733 20/5, Lars Olofsson dräng,S. Borgeby  Gertrud Larsdotter piga,Björke
1736 26/12, Nils Svensson dräng,N. Såneby Gertrud Larsdotter änka,N. Såneby
1737 26/12, Olof Jonsson dräng,Hälleberg    Gertrud Larsdotter änka,V. Ingersby
                   Nils Svensson dräng,Bäck        Gertrud Larsdotter piga,Björke
1740 24/2, Jon Olofsson,dräng,N. Borgeby   Gertrud Larsdotter änka,Björke
1747 15/3, Per Olofsson dräng,Askerud       Gertrud Larsdotter änka,Bäck
1755 26/12, Jonas Johansson ä,N. Såneby   Gertrud Larsdotter ä,Björke

Kan nämna att jag nu kollat upp nr 2 och 3.
I bägge dessa fall är inget kopplat till Ivarsbjörke - och i bägge fallen verkar angiven ålder i HFL stämma bra med verkligheten.
Nr 2 angavs född redan 1688.
Nr 3 var också född i V Ingersby.

I det sista fallet, så anges Gertrud Larsdotter i HFL vara född 1716, och i dödlängden angiven vara 78 år när hon avlider 1795, vilket stämmer rätt bra med 1716/1717 - men den här Gertrud Larsdotter måste vara den som är född 1723 !
Alltså hon som först var gift med Jöns Jönsson 1750, och sedan då omgift 1755. Men i det här fallet så måste hon ha fått "ärva" födelseåret ifrån Jonas Johanssons första hustru.

Det som jag fortfarande tycker "sticker ut" - är det första giftet i listan ovan - så är denna Gertrud när hon avlider 1799 vara "uppskattat" till att ha varit född 1713 - men då skulle hon endast ha varit ca 20 år när hon gifte sig 1732 !?

Enligt andra "fall" så verkar pigorna ha varit vid pass 25 år när de gift sig.

Hur troligt/vanligt var det att en piga gifte sig vid 20-årsåldern i Sunne vid den här tiden ?

För om denna nu var Lars Olofssons+Karin Hansdotters (ena) dotter, så skulle hon vara född 1713 ...