NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-26
Skrivet av: Ralf Palmgren skrivet 2004-05-16, 22:25
Hej!
Jag härstammar i rakt nedstigande led från tre barn till riddaren och riksrådet Jöns Bonde. Han nämns i Gustaf Elgenstiernas år 1925 i Stockholm utgivna verk Den introducerad svenska adelns ättartavlor I på sid 515 i Tab 20.
 
De barn jag kan bevisa att jag är ättling till är ståthållaren Tord Bonde (död 1628), hertig Carls furstliga råd och marskalk Filip Bonde (1552-1588) och Ingel Bonde som gifte sig med häradshövdingen Axel Johansson (Natt och Dag).
 
Nu är det dessutom så, att om uppgifterna i Elgenstierna stämmer så skulle jag dessutom härstamma från dottern Anna Bonde som gifte sig med Olof Nilsson (Hinsebergs-släkten). Dessa fick i sin tur dottern Märta Olofsdotter (Hinsebergs-släkten) vars son skulle vara assessorn i Åbo hovrätt Johan Löfling. Släkterna Bonde, Hinsebergs-släkten och Löfling nämns alla i Elgenstiernas olika band beroende på vilken släkt man är ute efter.
 
Problemet är dock det, att Anna Bonde nämns i Elgenstierna och Raneke under ätten Bonde. Under Hinsebergs-släkten nämns hon i Elgenstierna men inte i Raneke. Raneke har heller inga barn för Olof Nilsson (Hinsebergs-släkten). Elgenstierna har angivit bland annat barnet Märta Olofsdotter (Hinsebergs-släkten). Dessutom nämns Anna Bonde som moder åt Märta Olofsdotter (Hinsebergs-släkten) under ätten Löfling. Allting borde stämma men alla är inte med i Raneke. Min hypotes är att de inte är med i Raneke eftersom tidsmässigt har man förflyttat sig bort från medeltiden in i vad som av historiker brukar kallas tidigmodern tid.
 
Min fråga är därför: stämmer linjen ihop med senaste kritiska och professionella genealogiska forskning?
 
Jöns Bonde
 
Anna Bonde
 
Märta Olofsdotter (Hinsebergs-släkten)
 
Johan Löfling
 
Jag hoppas någon som vet kan svara på denna kluriga fråga?
 
M.V.H.
Ralf