NULL Skriv ut sidan - Wallengren

Anbytarforum

Titel: Wallengren
Skrivet av: Gudrun Wallengren skrivet 2000-11-15, 17:58
Hej Christina
Først et par kommentarer til det jeg skrev 13/11.
Man kan helt sikkert komme længere tilbage med den ældste familie i St. Uppåkra, fødsels- og dødsbøger går ret langt tilbage.
Jeg har ledt en del men endnu ikke fundet familie til Pernilla Jönsson, f. 8/3-1799 i Strö, indflyttet til Lund 1824. I én enkelt af husforhörslängderne kaldes hun "Petronella Jönsson" - heller ikke under dette navn kan jeg finde hende.
Anna Olsdotters forældre,åbo i Ö. Torn Ola Klemmensson og hustru Bengta Hansdotter kan jeg heller ikke finde aner til (se mail 27/5-2000).
Carl August W's bror Johan Fredrik har antagelig ingen efterkommere.Jeg ved ikke, hvordan det videre går med hans to søstre.
Carl August W bliver i 1867 gift med Wilhelmina Maria Hallberg, f. 22/3-1829 i Asmundstorp, d. 13/10-1911 i Lund. Hun er datter af klokker i Asmundstorp, Carl Wilhelm Hallberg og hustru Maria Ahlberg. De får følgende børn:
Carl Peter Wilhelm, f. 4/8-1867 i Lund, d. 20/3-1945 i Åhus. Amanda Christina Petronella, f. 13/2-1869 i Lund, d. 7/1-1957 i Tollap. Gustaf Adolf, f. 23/4-1870 i Lund, d. 20/6-1876 i Lund, Maria Catharina Cecilia, f. 27/7-1871 i Lund, d. 5/4-1873 i Lund. Johanne Cecilia Emelia, f. 27/2-1873 i Lund, d. 16/7-1941 i Tollap.
Carl August W dør 15/7-1880 i Lund (- jeg skrev 17/7 i sidste indlæg, det er forkert!)
Den eneste af hans børn, der får efterkommere er min farfar, Carl Peter Wilhelm W. Amanda W bliver lærerinde i Åhus, hun er ugift. Cecilia W bliver sygeplejerske, også hun er ugift.
Min far fortalte, at min farfar havde berettet følgende: Han gik engang tur i Lund med sin far, Carl August W. De kom til en markedsplads, og her stod en mand med en "elektricicermaskine". Carl August W prøvede maskinen, og alle blev meget forfærdede, da hans hår og skæg rejste sig og strittede vildt. Da Carl August W. kort tid efter døde, temmelig brat, talte man i familien meget om, at det nu nok havde noget med denne maskine at gøre. - Jeg har iøvrigt aldrig truffet min farfar.
- Jeg skriver lidt mere ved en anden lejlighed.
Venlig hilsen Gudrun