NULL Skriv ut sidan - Kauvosaari i Övertorneå, tidlig 1700-tall/sent 1600-tall

Anbytarforum

Titel: Kauvosaari i Övertorneå, tidlig 1700-tall/sent 1600-tall
Skrivet av: Terje Myrhaug skrivet 2002-12-29, 23:51
Hei Andreas! Takk for opplysningene om Kauvosaaris eiere,ja hav skulle vi gjort uten våre svenske venner? Som Torikka nevner tror jeg også at denne Hans H:s som var født 1597 ikke kunne stå som eier helt frem til 1685,det må være far og sønn. Nå vet jeg fra Tornedalens Historie, det er et to binds verksom du bør skaffe deg,at det var hårde tider fra 1670-årene og mange eindommer blei jo skadet av storflommen. Så det blei en del utflytting til Lapp- marken og Norge. Jeg har også sjekket en bok,"Bottniska Personnavn i mitten av 1500-talet,av en Bengt Auden. Bertil-5-stk i Vesterbotten 1543 (0,25%) hvorav 1i Øver- og 1 i Nedre Torneå.Som etternavn er det bare 2 ,1 i Torneå og 1 i Luleå. Mens det er mange flere i Østerbotten,særlig i den sørlige delen. Det samme viser seg angående Knut (Hans Knutsson) 2stk i Umeå som fornavn(1543 Vesterbotn) og ingen som etternavn,mens Østerbotten har 19 som fornavn og 13 som etternavn med hovedtyngde i den sørlige delen. Jeg skal prøve å sjekke om jeg kan finne mer om tidlige kvener i Tromsø på Statsarkivet. Du får ha en riktig godt nytt år!