NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-03
Skrivet av: Håkan Skogsjö skrivet 2005-11-03, 12:02
Jag har aldrig hävdat att Tryckfrihetsförordningen skulle vara direkt tillämplig på Anbytarforum eller RÖTTER. Däremot ger framför allt regeringsformen en ram som är tillämplig för medborgarna vad gäller yttrandefrihet och informationsfrihet, oavsett medium. Det är rättigheter vi bör värna om och ta strid för om så behövs.
 
Jag förstår inte logiken i Lena Löfströms resonemang. Hade vi rättat oss efter PUL skulle vi sluppit detta, enligt henne, men samtidigt menar hon att datainspektionen förmodligen har misstolkat PUL. Det är svårt att hänga med i tankegångarna. Menar hon att vi borde ha rättat oss efter Datainspektionens tvivelaktiga tolkning av PUL (som vi förstås inte kände till) och på så vis undvikit att hamna där vi är nu? Och därmed enbart tillåtit diskussioner om vita, ariska släkter där ingen någonsin hade begått något brott. Hmmmm...  
 
Enligt min mening drivs Anbytarforum enligt de lagar och regler som gäller, och det som Datainspektionen nu ägnar sig åt är en ganska grov övertolkning av reglerna. Däremot kan det säkert finnas enstaka inlägg i Anbytarforum som är tveksamma eller lagstridiga. Sådana plockade vi alltid bort när vi fick kännedom om dem när jag var redaktör och så är jag övertygad om att man fortfarande gör.
 
(Detta skrivet kort efter Lena Löfströms inlägg 10.32, men därefter hade det hunnit komma en hel drös nya inlägg innan jag fick iväg detta.)