NULL Skriv ut sidan - SV: Södra Rörum

Anbytarforum

Titel: SV: Södra Rörum
Skrivet av: Anna Martinsson skrivet 2020-04-11, 12:47
Är det någon S. Rörumsforskare som är nere på 1700-talet och forskar? skulle behöva bolla lite idéer.
Hustrun Elsa Nilsdotter dör 1799 i Södra Rörum no 9 och lämnar efter sig änklingen Bengt Trulsson och sonen. Från änkans sidan kommer "syskonabarnen" Anders Trulsson från Röslöv, Häglinge, jöns Trulsson från (V:) Häglinge och "syskonabarns männer" Per och Helje Persson från V. Häglinge och Nils Åkesson från Ö. Häglinge. Även änkan bror betjänten jöns Hagberg dyker upp.

Anders och Jöns Trulsson är bröder och söner till Truls Jönsson i Röslöv. Jag funderar om Elsa Nilsdotter och jöns Hagberg kan vara barn till Nils Jönsson i Stenshult, Häglinge och därmed är Truls Jönsson och Nils Jönsson syskon. funderar även på om Per Jönsson på S. Rörum no 10 kan vara bror till dessa två.
Per Persson i v. Häglinge är gift med Sissa Persdotter och Helje är gift med Sissas syster Elsa. Elsa och sissa är döttrar till Per Torkelsson i v. Häglinge no 1.
Nils Åkesson i Ö. Häglinge är gift med en Inger med okänt efternamn.

Då är Inger , Elsa och Sissa "syskonabarn"- kusiner med Elsa i S. R. no 9 men hur?
har hittat en bou 1748 som möjligen kan förklara en länk mellan Per Torkelsson och Ingar men det finns inga stensäkra bevis.  Bou tillhör Torkel Persson i Qvesarum no 8. hustru no 2 är Hanna Andersdotter. Barnen i första giftet är Per f ca 1723 (V. häglinge?), Karna, susanna, Bereta, Giertrud. Barnen i andra giftet är Tyke, anders, Hanna, Bengta, Kjerstina och Ingar.
Möjligtvis kan då Per hamna i v. Häglinge och halvsystern gifta sig med Nils Åkesson i Ö. häglinge.
Men allt är teorier. jag har endast gått igenom bou i Frosta härad och inte rättegångsprotokoll. är det någon som har fler upplysningar  tar jag tacksamt emot.